Fakta: Användarkritik

Imdb är en filmdatabas med möjlighet för användarna att ge omdömen i form av betyg, ett till tio, och text. Sajten grundades 1990 och hade i juni i år 67 miljoner registrerade användare.

Rotten tomatoes är en amerikansk filmkritiksajt som samlar professionella kritikers omdömen och användaromdömen. Sajten är stor framförallt i USA.

Amazon är ett e-handelsbolag som bland annat säljer böcker. Näthandelsjätten uppmanar användarna att betygsätta och skriva omdömen om deras produkter. Vad gäller böcker skapar de även topplistor över de mest populära böckerna utifrån olika kategorier. Sajten har kritiserats för att vara en plattform för fejkade recensioner och förtäckt marknadsföring.

Det finns också mängder av mindre sajter där användarna kan ge omdömen och betyg, många nätbutiker ger kunderna möjlighet att betygsätta produkter och det finns en uppsjö av bloggar och podcasts som kommenterar och recenserar kultur av olika slag.

I veckan har den nya "Ghostbusters" Sverigepremiär. Filmen, som är en ny version av kultfilmen med samma namn från 1984, har kvinnor i huvudrollerna. Det tros vara anledningen till att den gjordes ned på filmsajten Imdb av tusentals användare, i huvudsak män, innan den ens haft premiär. På mindre än ett dygn bombarderades filmen med över 4 000 enstjärniga betyg.

Sajter – som till exempel Imdb och Amazon – uppmanar särskilt användarna att lämna sina betyg. Helena Lindblad, filmredaktör och kritiker på Dagens Nyheter Kultur, anser att användarrecensioner kan vara orättvisa och tendentiösa.

– I "Ghostbusters"-fallet är det tydligt att användarna haft en annan agenda än en seriös kritiker, som bedömer ett verk utifrån dess mening och potential. Det kan bli väldigt missvisande och drabba filmer som förtjänar att ses av en större publik.

Ett problem

När "Suffragette", ett historiskt drama om kampen för kvinnlig rösträtt, lanserades i fjol blev även den hårt åtgången av användare på nätet. Skådespelaren Meryl Streep höll då ett brandtal och uppmanande fler kvinnor att skriva användarrecensioner.

– Streep har verkligen rätt. Det är ett generellt problem med den dåliga könsbalansen på till exempel Imdb. Den drabbar filmer med kvinnlig tematik och kvinnliga filmskapare och kan göra att de inte får de chanser de förtjänar hos publiken, säger Helena Lindblad.

Men användarrecensioner är inte bara av ondo, anser hon.

– Det finns något demokratiskt med att många röster får komma till tals, i synnerhet i det krympande medielandskap vi har. Jag är jätteimponerad av vissa filmbloggar och poddar. Men nattsidan är det populistiska, tendentiösa, agendadrivna "recenserandet" som används i andra syften.

Helena Lindblad tror dock inte att medborgarkritik har någon större makt över kulturen. Det tror heller inte Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

– Det är så många olika faktorer som påverkar om man läser en bok, ser en pjäs eller en film. Och farhågorna att användarrecensioner skulle slå ut professionella kritiker har inte besannats. Den avlönade kritiken och användarkritiken existerar sida vid sida.

Bra komplement

Rakel Chukri ser seriösa kulturbloggar som ett komplement till den traditionella kritiken, och är snarare besviken över att den seriösa gräsrotskritiken inte är större i dag.

– Jag hade trott att det skulle finnas fler litteraturforum i dag än vad det gör. Jag känner en genuin oro för bokrecensionernas framtid i tider då medieföretag närstuderar statistiken och räknar klick.

Samtidigt är det viktigt att göra skillnad på användarrecensioner och professionell kritik, framhåller Chukri. Kritik kan fungera som konsumentjournalistik, men det ska aldrig vara dess syfte.

– En recension är för mig inte tummen upp eller ned. Den kan användas som en fingervisning, men ska framförallt sätta in verket i en kontext och ge fördjupad förståelse för det. Folk vill ha både det fördjupade samtalet och renodlade tips. Vi i traditionella medier kommer aldrig kunna täcka all subkulturer som mer fanbaserade forum gör.

Tillspetsat

Rakel Chukri upplever också att kulturkritiken är undanskymd i sociala medier. Användarna delar hellre tillspetsade debattartiklar än kulturkritik, och det gäller många gånger även kritikerna själva.

På digitala plattformar suddas också gränserna mellan privata omdömen och marknadsföring ut, och det är svårare att bedöma vad som är reklam och inte. Men att användaromdömen är här för att stanna är hon övertygad om:

– Folk har ett enormt sug efter användarbetyg om allt möjligt från restauranger till toaletter. Det kommer bara att bli större och större tills vi alla går runt med ett betyg ovanför huvudet.