Fakta: Point of View

– Vi kommer att rapportera om filmer som får biodistribution, men vi vill också gå bortom det vanliga biofönstret. Film är så global idag och då tycker vi att filmbevakningen, som den ser ut nu, blir för snäv, säger Jon Asp, redaktör och ansvarig utgivare för det nya filmmagasinet Point of View.

Bakom tidningen står filmdistributionsbolaget TriArt Film som ger ut Point of View i samarbete med Asp. Ett nummer varannan vecka ska det bli.

Vad saknas i dagens befintliga filmbevakning?

– Vi upplever att standarden sjunker. Det är inte nödvändigtvis så att kvaliteten på de enskilda skribenternas texter är lägre, men genom att utgöra en motröst tror jag att vi kan stimulera till att den befintliga filmbevakningen blir bättre, säger Jon Asp.

Vad kan man vänta sig av det första numret?

– Regissören Sofia Norlin berättar om arbetet med sin kommande film "Riviera", ett flyktingdrama som utspelar sig mellan Sydfrankrike och norra Sverige. Hon skriver inte bara om den kreativa processen med olika manusversioner utan också om filmpolitik som den ser ut både i Sverige och i Frankrike.