När Georgia Museum of Art i USA utannonserade det senaste tillskottet till sin samling orsakade nyheten ett utrop i konstvärlden. I en pressrelease skrev museet att de tagit emot en gåva i form av ett porträtt av 1600-talskonstnären Anthonis van Dyck.

Målningen, föreställande ärkebiskopen William Laud, var tänkt att bli "galjonsfigur" för museets europeiska konstsamling.

Nyheten togs emot med viss förvåning av Fitzwilliam Museum i brittiska Cambridge. Där hänger nämligen van Dycks porträtt av Laud – det äkta porträttet, vill säga.

Den brittiske konsthistorikern Bendor Grosvenor var först ut med att dämpa det amerikanska museets entusiasm, och skrev på sin hemsida att Laudporträttet var ett populärt motiv som kopierades ett flertal gånger.

Georgia Museum of Art hävdar nu att de alltid har vetat att tavlan är en kopia men att den åtminstone kommer från van Dycks ateljé, något som Grosvenor också betvivlar, skriver The Independent.