Jag blev helt tagen på sängen av ”The proposition” när den dök upp på svenska biografer för några år sedan. John Hillcoats (regi) och Nick Caves (manus) samarbete resulterade i en smutsig, rå västern som skavde, krängde och överraskade.

Även ”Lawless”, som duon nu återförenats för, handlar om laglösa bröder, men den här gången utspelar sig filmen inte i 1800-talets Australien utan i Virginia, USA, under förbudstiden. Den bygger på en bok av Matt Bondurant, sonson till filmens Jack, som utgör berättelsens nav.

Liksom i ”The proposition” ligger här fokus på brödraskap och lojalitet. Bröderna och hembrännarna Bondurant (Tom Hardy, Jason Clarke) driver en illegal men okomplicerad affärsrörelse i Franklin County. Ryktet säger att de i princip är odödliga, en sanning med modifikation givetvis, men det, samt brödernas allmänt mulna uppsyn, räcker för att hålla konkurrenterna i schack.

Omvärlden börjar dock få upp ögonen för Bondurants företag. Storstadens gangstergrupperingar vill ta del av kakan, liksom lagens långa arm, framför allt en korrumperad åklagare och hans högra arm Charlie Rakes (Guy Pearce). Samtidigt vill yngste brodern Jack (Shia LaBeouf) visa vad han går för.

En av Hillcoats styrkor ligger i hans förmåga att etablera trovärdiga atmosfärer. Det lyckas han med här också. I depressionens Franklin County har bonnläpparna dåliga tänder, uttjänta och stinkande kängor och byxbakar färgade av gårdsdamm. Benoît Delhommes foto, med färgskalor i brunt och grått, går hand i hand med beskrivningen av ett USA i fritt fall.

Den här fingertoppskänslan appliceras dessvärre inte på filmens rollfigurer. Skådespelarurvalet är utmärkt, samtliga namn känns fräscha och starka, men fördjupningen i centralgestalternas öden uteblir. Bröderna Bondurant och människorna omkring dem förblir mysterier. På papperet är ”Lawless” en fullträff, på duken flödar det av kött och blod. Ironiskt nog är det just dessa substanser som filmen saknar mest.