Biopic. Filmen om Monica Zetterlund är snygg och välspelad och skådisdebutanten Edda Magnasons guldbagge känns redan kassaskåpssäker.

Vissa filmer hajpas så mycket på förhand att man som recensent drar sig för att bidra till orimliga förväntningar genom ytterligare superlativer. Alltså vill jag förmedla att ”Monica Z” är en mycket bra film – utan att krama ihjäl den eller dess skådisdebuterande stjärna, sångerskan Edda Magnason. Det senare är särskilt svårt. Hon är inte lika bra som jag hade läst. Hon är bättre. Tonträffen i både tal och sång, blickarna, gesterna – hon övertygar i varje moment. Utan att det känns klinisk imitation BLIR hon Monica Zetterlund. Per Fly (regi) och Peter Birro (manus) gör också det kloka valet att fokusera på perioden strax före, och några år efter, genombrottet. Alltför många biopics gapar över hela livshistorier och blir mer redovisning än filmupplevelse. Att tonvikten här ligger på just den del av 1960-talet när kreativiteten sprutade ur de kulturprofiler som kretsade kring Monica – Beppe Wolgers, Hasse & Tage, Povel Ramel, Vilgot Sjöman etc – gör inte tidsskildringen mindre spännande. Perioden är en våt dröm för dagens unga hipsters. Vilgot Sjöman spelas för övrigt alldeles utmärkt av Oscar Thunberg.

Att välja den inte direkt outnyttjade och föga värmlandsklingande Kjell Bergqvist som den bittre, jantelåsta far vars bekräftelse Monica söker, tycks mig först feltänkt. Men han sätter nyanserna och är faktiskt den som fuktar mina ögon. Visserligen i en skamlöst manipulativ scen som dessutom är allt annat än oförutsägbar, men den tar en genväg direkt till mitt hjärta. Snygg är filmen också och får även effekten att man direkt vill göra en spellista med bara Monica Z.

Jaha, så bidrog även jag till hajpen. Och kan då lika väl även undra om spelbolagen ens kommer att tillåta betting på guldbaggen till bästa kvinnliga huvudroll? Den kategorin känns redan avgjord.