– Det handlar om två populärkulturella fenomen i medelklasshemmen under det svenska 80-talet som på den tiden sågs som ett märkligt slöseri med tid, men blev de pusselbitar som ligger till grund för den svenska exportsuccén.

Per Strömbäck, talesperson för Spelbranschen, om vad Commodore 64 och Drakar och demoner betytt för det svenska dataspelsundret.

Fakta: Programmering och rollspel

Commodore 64 var enligt Guinness rekordbok 2002 världens mest sålda datormodell. Den släpptes 1982 och tillverkades i närmare 30 miljoner exemplar. Just möjligheten till hemprogrammering ska ha lagt grunden för många personer inom dagens spelföretag.

Drakar och demoner var ett svenskt rollspel i fantasymiljö (ej datorspel) som såldes i över 100 000 exemplar. Första utgåvan kom ut 1982 och tillverkades av varumärket Äventyrsspel. Spelet har också översatts till danska, norska och engelska.

Källor: National Encyklopedin och boken Äventyrsspel av Orvar Säfströms och Jimmy Wilhelmsson.

Fakta: Spelbranschen
00#0000000 Årtal 2014 2010 Antal bolag 213 106 Omsättning (miljoner kronor) 8 845 1 181 Omsättning per anställd (tusen kronor) 2 838 982 Anställda 3 117 1 203

Källa: Dataspelsbranschen

På tisdagen släpptes det internationellt hajpade spelet Tom Clancys The Division av Malmöstudion Massive Entertainment. Det senaste i raden av svenska titlar med en budget som närmast kan liknas vid en större Hollywoodproduktion. Eller som företaget själv utrycker det, Sveriges största kulturexport i år.

Men för att förstå varför Sverige de senaste åren tagit plats bland de absolut största tillverkarna av datorspel behöver man backa bandet ungefär 30 år.

Drakar, demoner och kodning

Det var då, på 1980-talet, som den klassiska datorn Commodore 64 och rollspelet Drakar och demoner båda fick stort genomslag i Sverige. I stugorna formades en generation barn som i dag är stommen i spelmakarskrået. En bransch som under 2014 omsatte nio miljarder kronor i Sverige.

– Det handlar om två populärkulturella fenomen i medelklasshemmen som på den tiden sågs som ett märkligt slöseri med tid. Men de blev pusselbitarna som ligger till grund för den svenska exportsuccén, säger Per Strömbäck, talesperson för Spelbranschen.

Kombinationen av att lära sig koda på datorerna, och samtidigt skapa sina egna spelberättelser med Drakar och demoner, gav förutsättningar för både kreativa och tekniska förmågor hos de barn som i dag tillverkar spel.

– Det som är så fantastiskt med Drakar och demoner är att det inbjuder spelaren till att själv skapa sin värld. Och det kan man nästan se som en skola för spelutvecklare, säger David Polfeldt, vd på Massive Entertainment.

Svensk arbetskultur

Bakom spelmekaniken och berättelsernas ofta våldsamma fasad döljer sig också något annat som är unikt för vår kultur. Och även det tillskrivs en del av äran för framgångarna.

– Kollektivet är viktigt i svenska sociala sammanhang. Våra arbetsplatser är inte så hierarkiska, chefens uppgift är att skapa förutsättningar för medarbetarna snarare än att tala om vad de ska göra. Spelutveckling är ett lagarbete och det passar väldigt bra i den svenska arbetskulturen, för vi tänker mycket i grupper, säger Strömbäck.