Shakespeare i urval under 2016…

Teater:

6/1 "Stormen" av Peter Bark, på Framteatern på Folkkulturcentrum i Hjorthagen, Stockholm……

19/1 "Hamlet" i regi av Lasse Beischer spelas fram till den 30 juni på Teater Jaguar, Göteborg.

22/1 "Hamlet" i regi av Jenny Andreasson, premiär på Dramaten i Stockholm den 22 januari

25/1 "En vintersaga" av Kenneth Branagh från Garrick Theatre i London, visas på bio runt om i Sverige under januari och februari, arrangerat av Folkets Hus och Parker

23/1 "Kung Lear" av Linus Tunström, premiär 23 januari på Uppsala Stadsteater.

9/2 "Shakespeares dotter" av och med Görel Crona, turné med start på Göteborgs stadsteater 9 februari. Fortsätter därefter till Katrineholm, Strindbergs Intima i Stockholm, Sala och Landvetter.

25/2 "Som ni vill ha det" av Polly Findlay från National Theatre i London, visas på bio runt om i Sverige under februari och mars, arrangerat av Folkets Hus och Parker…23/1:

5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater

23/3 "Shakespeares samlade verk" i regi av Roger Westberg, på Boulevardteatern i Stockholm

2/4 "Timon av Aten" i regi av Parviz Nassiri, på Hagateatern, Köping

7/4 "Shakespeare i ord och ton", Roland Heiel och Magnus Heiel Ekborg berättar historier ur Shakespeares pjäser, på Helsingborgs stadsteater

29/4 "Mycket snack och lite(n) verksta'", fritt efter "Mycket väsen för ingenting" av Mia och Agnes Palm på Kulturbruket på Dal, Mellerud.

12/5 "Som ni vill ha det" av Marta Vestin, Sofieros Slottspark, Helsingborg

22/6 "Lika för lika" i regi av Stefan Marling, premiär 22 juni –13 augusti på Romateatern på Gotland.

Oktober: "Macbeth" i regi av Stefan Larsson, på Maximteatern i Stockholm.

Opera:

9/4 "Hamlet" i regi av Stephen Langridge, Göteborgsoperan

30/4 "Macbeth" i regi av David Radok, Göteborgsoperan

Dans:

2/6 "Romeo & Julia" med koreografi av Stijn Celis, Göteborgsoperan

Musik:

26/2 Shakespearekonsert, musik inspirerad av Shakespeares dramer, Göteborgsoperan

Böcker:

Januari: Norstedts ger ut åtta av Shakespeares dramer, fyra komedier och fyra tragedier, i nyöversättning av Ulf Peter Hallberg. "Komiska förväxlingar" och "Det blodiga parlamentet".

April: Wahlström & Widstrand ger ut en bokserie där nutida författare skriver moderna versioner av Shakespeares verk. Först ut är Jeanette Wintersons tolkning av "En vintersaga" och Howard Jacobsens "Köpmannen i Venedig". Under de kommande två åren kommer fler tolkningar av bland andra Margaret Atwood, Jo Nesbø och Gillian Flynn.

April: Ordfront ger ut "6 pjäser" av William Shakespeare.

Andra jubilarer 2016:

40 år:

Punken - musikalisk och politisk rörelse

"Maken" av Gun-Britt Sundström en roman om att leva tillsammans

50 år:…

"Revolver" - album av Beatles med låtar som "Here there and everywhere" och "Taxman".

Carola Häggkvist - sångerska och artist

60 år:

Sven-Ingvars: dansband med hitar som "Börja om från början" och "Fröken Fräken".

"Elvis Presley" - Elvis debutalbum

– Jag vill ju att det ska vara roligt att läsa Shakespeare, säger författaren Ulf Peter Hallberg.

Han har ägnat de senaste 17 åren åt att översätta åtta av Shakespeares dramer; fyra av komedierna och fyra av tragedierna. Där har han strävat efter att frigöra sig från tidigare översättningar och närma sig den lätthet och klarhet han ser i originalen. 400 år efter sin död är William Shakespeare fortfarande angelägen. Och med sina översättningar hoppas Hallberg kunna bredda skaldens publik.

– Det Shakespeare gör är att få in oss på djupet, dra in oss till platsen där vi frågar oss: "vem är jag?" något som alla ungdomar frågar sig och försöker svara på genom att skapa sig själva på Facebook. Den inlevelsen i människoödena skildrar han så att vi inte bara känner igen oss utan också förstår mer om oss själva, säger Ulf Peter Hallberg som kallar Shakespeareupplevelsen "en ren energitillförsel".

– Hans språk stärker livskänslan. Energin kommer av att språket är välkomponerat och vackert men också ärligt i sitt tilltal.

Shakespeare på scen

Under året tolkas Shakespeares verk i på många håll i landet. Mest Shakespeare i år blir det förstås på teaterscenen. På Maximteatern i Stockholm sätter man i höst upp "Macbeth" med Mikael Persbrandt i den plågade huvudrollen. Stefan Larsson som regisserar uppsättningen ser ett tydligt behov av Shakespeare i vår nutid.

– Sedan 1500-1600-talet har det inte hänt något med den mänskliga naturen, dessvärre, vi vill ju gärna tro det ibland, men vi är samma bestar som älskar och hatar och möter döden på samma vis. Och Shakespeare ringar in det där så vackert. Om och om igen. Det är samma nivåer som att läsa Bibeln, säger han.

För huvudrollsinnehavaren Mikael Persbrandt är Shakespeare själva grundkärnan i det han gör.

– Vi började på Dramaten 1983 och var figuranter i "Kung Lear" med 300 föreställningar när vi var väldigt unga och formbara och just hade fått lust på teater. Den här språkdräkten och de här pjäserna, det har format mig, det är min teaterryggrad. Det är som det bästa av Bach eller Mozart och det tror jag att vi kan förmedla till både en gammal och ny publik i höst, säger han.

Inlevelse och vägledning

Men det är inte bara själva Shakespeare som ges utrymme detta år, utan också hans dotter Susanna. Skådespelerskan Görel Crona har skrivit, regisserat och spelar de sju huvudrollerna i "Shakespeares dotter" som hon turnerar runt Sverige med i vår. Göteborgsoperan kommer vidare att tolka Shakespeare i både dans och musik, medan Folkets Hus och Parker visar Shakespearepjäser på bio. Ulf Peter Hallberg:

– Shakespeare är en förebild och en inspirationskälla då han präglas av en enorm nyfikenhet och inlevelse i andra. Vi är motsatsen i dag, otroligt egomaniska och fokuserar på oss själva, blinda för omgivningen. Shakespeare vägleder oss mot det medmänskliga och universella och att allt hör i hop.