Piggaste hotellet just nu? Rubinen. Lagom till Bokmässan introducerar hotellet ett bloggrum. Och vad är då ett bloggrum? Ja, först och främst har hotellet döpt rummet till Blogger’s In, och vi pratar inte om ett litet trångt rum i källaren med långsamt wifi.

Nej, denna svit, tänkt att attrahera heta bloggare och bloggerskor är nyrenoverat, beläget på penthousenivå och utrustat med all möjlig hi-tech så människor med blogg-, twitter- och facebook-beroende har allt de kan tänka sig. Vi pratar laptopbricka, Ipad, kamerastativ, självutlösare (för smidigare fotografering av ”dagens outfit”-bilder naturligtvis), minneskortläsare och trådlösa högtalare.

Och, sist men inte minst, det är gratis. Du behöver bara ansöka och bli godkänd.
Hotellets trick för att locka en yngre publik är välbehövligt. Klientelet på den populära baren och restaurangen Ruby är högt. Om du är en bloggare i alla fall.

Här är det medelålders män och kvinnor som roar sig, äter tapas och bevittnar Mårten Anderssons stand-up.

Jag och min flickvän tar in pata negra, getost, sparris, chorizo och getostgratinerade betor (39–55 kronor styck). Det är inte som att vandra runt i San Sebastian direkt, men det är heller inte dåligt. Särskilt betan är perfekt i sitt tuggmotstånd och smak. Men särskilt goda är de rökta räkorna med chili aioli.

Halstrad torskrygg (245 kronor) och ett ankbröst med mandelpotatiskaka (205 kronor) blir vårt val för varmrätten. Båda rätterna innehåller lite för många komponenter och smaker, var för sig trevliga, men nu blir det lite too much. Men ankbröstet är perfekt rosa stekt.

Vi går tillbaka för lunch dagen efter. Det är en buffé av skånsk kalops, ugnsbakad fisk och en champinjonsoppa. Soppan är tunn och smakfattig och väldigt tråkig. Kalopsen däremot är full av smak och med härlig spänst i köttet. Rustik och höstigt. Precis som det ska vara.

Till efterrätt ingår en kakbuffé och kaffe. Allt detta för 105 kronor.

Rubinen har varit ett klassiskt mötesplats för 40+, men nu med bland annat fräsch tapasmeny, ambitiös a la carte och flörtar med bloggare och twittrare har ledningen siktet inne på en yngre målgrupp. Och det är inte omöjligt att nästa gång du tittar in på Rubys har medelålderns sänkts med ett sekel.