Vid sidan av de tilltänkta publikdragarna bubblar det av kreativa spjutspetsar. Gabriela Pichlers ”Äta sova dö” och Jesper Ganslandts ”Blondie” ska visas på olika prestigefyllda filmfestivaler, och Malik Bendjellouls ”Searching for sugarman” är
redan en internationell hit.

En röd tråd under hösten är Olof Palme. Politikern finns med i egen hög person i Maud Nycanders och Kristina Lindströms dokumentär ”Palme”, som spänner över hans livstid och visar upp nya sidor ur hans privata liv. 

– Han var både arrogant och briljant. Många av oss som växte upp då är nyfikna på den tiden och vad som hände med Sverige. Vi hoppas även att unga människor som inte var födda när han dog ska vilja se den här filmen, säger Kristina Lindström.

Tiden då Palme var politiskt aktiv speglas i långfilmsdebuterande Mikael Marcimains 1970-talsdrama ”Call girl”, och skildrar händelser som ledde fram till den så kallade bordellhärvan.

Även Palmes död dyker upp under filmhösten i den nya ”Hassel: Privatspanarna”. Jo, gamle Hassel är tillbaka, med Lars-Erik Berenett i huvudrollen. Men den som ser fram emot en i raden av svenska deckare får nog tänka igen. Regissören Måns Månsson (”Hr Landshövding”) har en speciell agenda med filmen.

– Jag köpte loss Hassel för att lägga ner serien. Det är sorgligt att vi inte kan sluta mala på med den svenska polisfilmen och alla dessa remakes. Det här är ett jätte-experiment, att ta en ultrakommersiell serie och vända upp och ner på den i ett försök att komplicera svensk polisfilm.

Lars-Erik Berenett är med, hur reagerade han?

– Han är kluven. Hassel sitter i ryggraden på honom. Men det här är absolut inget hån och jag tycker han gör sin bästa Hassel någonsin, säger Måns Månsson.