Fakta: "American hotel"

Nyskriven pjäs av Sara Stridsberg, baserad på en novell med samma titel.

Regi: Ingela Olsson

Medverkande: Liv Mjönes, Shanti Roney, Peter Gardiner, Ann-Sofie Rase och Anders Johannisson

Premiär: 4 mars på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Fakta: Sara Stridsberg

Gör: Dramatiker och författare

Född: 1972 i Solna

Bor: I Stockholm

Bakgrund: Debuterade 2004 med romanen "Happy Sally". Fick sitt genombrott med "Drömfakulteten" (2006) som hon även vann Nordiska rådets litteraturpris för. Därefter har hon bland annat skrivit romanerna "Darling River", barnboken "Mamman och havet" och "Beckomberga – ode till min familj", som även blev en pjäs på Dramaten. Som dramatiker debuterade hon 2009 med "Valerie Solanas ska bli president i Amerika" på Dramaten. Hon har också skrivit pjäserna "Medealand", "Dissekering av ett snöfall" och "Konsten att falla".

Aktuell med: "American hotel" på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

På gång: "Jag skriver på något jag kallar 'Ängel utan dig', mer än så kan jag inte säga nu".

Det en gång så ekonomiskt blomstrande Detroit är nu till stor del ruiner. I en övergiven skyskrapa utspelas ett kärleksdrama mellan Carter och tvillingbröderna Vladimir och Jack. Men det faktum att Carter har haft en relation med dem båda, och har ett barn med en av dem som hon har övergivit för att kunna vara med den andra, är inte det egentliga dramat i Sara Stridsbergs berättelse. I den formulerar huvudpersonen tankar som "Vad spelar det för roll om mitt barn mår bra om alla andra går under?" och "...den värld där svartsjuka existerade känns oändligt avlägsen, som en hägring".

Dras till fallet

Kärlekshistorien i "American hotel" är förlagd till en plats där det en gång fanns stora förhoppningar men där inget längre finns kvar. Det gör människan extra tydlig – man får syn på vem hon verkligen är, menar Sara Stridsberg. Att falla är också att förstå universum.

Förlorad framgång – platser och personer vars glansdagar är förbi – återkommer i flera av Sara Stridsbergs verk. I "Beckomberga – ode till min familj" skildrar hon det före detta mentalsjukhuset utanför Stockholm. Och i "Konsten att falla", där Ingela Olsson spelade huvudrollen, skildras två sjunkande kvinnor i ett förfallet strandpalats.

– På något sätt intresserar jag mig för fallet, och det som uppstår när man har förlorat allt. Det är något med att stå på existensens kniv och uppleva livet. När livet står på sin yttersta spets finns både ljus och koncentration, en sorts livets puls, inte bara tragik, säger Sara Stridsberg.

Släpper taget

"American hotel" kom till när Sara Stridsberg skrev texter till fotografier som konstnären Annika von Hausswolff och ekonomihistorikern Jan Jörnmark tagit av öde platser i Detroit. Några år senare byggde hon vidare på berättelsen till en novell och sedan till den pjäs som nu sätts upp på Kulturhuset Stadsteatern. Ingela Olsson står för regin och Liv Mjönes, Shanti Roney och Peter Gardiner spelar huvudrollerna.

– Det var jag som valde Liv Mjönes som Carter. Hon hänger sig fullständigt åt karaktären och har en direkthet och nakenhet som skådespelare som få har.

Sara Stridsberg har samarbetat med Ingela Olsson i över ett decennium nu. Att lämna pjäsen i hennes händer kändes därför tryggt. Den 4 mars är det premiär, men Sara Stridsberg har redan sett föreställningen.

– Jag kan inte regissera själv så jag vet inte vad hon har gjort, men det var magiskt. Varken tid eller rum existerar i det jag skriver och Ingela är bra på att följa med i det. Hon kan låta tid och rum vara kraschade och få rummen att uppstå som poetiska, absoluta ögonblick där allt står på sin spets.