Fakta: andra konstmarodörer vi minns

Cecilia Giménez skulle "restaurera" en Jesusmålning från 1800-talet i en kyrka i Borja, Spanien. Resultatet blev något betydligt mindre heligt än originalet, men kyrkan blev sedermera en turistattraktion.

En konstintresserad 24-åring ville ta en selfie med Kung Dom Sebastio, en 126 år gammal staty, placerad vid en tågstation i Portugals huvudstad Lissabon. Kungen gick i tusentals bitar efter att 24-åringen klättrat upp på statyn för att få en bra bild.

Det är svårt att inte tycka synd om den taiwanesiska 12-åringen som snubblade in i "Blommor" av Paolo Porpora. Tavlan, ungefär 350 år gammal, fick ett hål i duken och beräknas ha varit värd nästan 13 miljoner kronor.

Tidigare i somras spreds en film på Youtube där en man går på ett klockmuseum i delstaten Pennsylvania i USA. En klocka väcker särskilt hans intresse och efter att han har petat på den ett antal gånger far den i marken och går sönder. Mannen bekände vad som hänt för personalen och klockan skickades senare tillbaka till konstnären för reparation.

"Förbättrade" runsten

I Norge skulle två pojkar "fylla i" i en 5 000 år gammal hällristning genom att karva i den, en 90-årig tysk fyllde i ett korsord som figurerade i ett verk av Arthur Koepcke och en pojke kraschade en gigantisk legoskulptur i Kina. Samtliga exempel har skett under sommaren i år, rapporterar New York Times.

Även i Sverige har många svårt att hålla fingrarna i styr på museer.

– Folk vill ta ganska mycket på konsten. Det har hänt en gång att någon har ritat på en tavla med blyerts och Duchamps cykelhjul är väldigt poppis att snurra på. Det känns lite löjligt för då måste man ta på en handske innan man tar i hjulet för att stoppa det, säger en person som jobbat som museivakt på Moderna museet till TT.

– Det är faktiskt lättare med barn, de får förklarat för sig varför man inte får röra konsten, med vuxna måste man lita till deras förnuft och det räcker inte alltid, säger Mi Morell Ahlenius, gruppchef för museivärdar på Moderna museet i Stockholm.

Rör vid nakna

Incidenten med blyertspennan skedde 2010 när en gymnasieelev helt sonika drog ett streck över "Porträtt av Una" av Kazimir Malevitj. Museet valde att inte polisanmäla händelsen eftersom tavlan gick att återställa.

På Göteborgs konstmuseum finns några verk som lite särskilt drar besökarnas händer till sig. Modern samtidskonst och skulpturer tar folk mer på än klassiska tavlor.

– Lena Cronqvist har gjort ett verk som heter Skvallerbytta, där det är en flicka som står i ett kar med vatten. När det började rosta så bytte vi vattnet mot paraffinolja och det var först då vi förstod hur ofta folk stoppade händerna däri. Då hade vi olja lite över allt, säger Malin Borin, målerikonservator.

Även verk som föreställer nakna kroppar drar till sig oönskad kontakt.

– Det finns ett verk av Anna-Maria Ekstrand med ett par plastbröst och där är folk gärna framme och klämmer på bröstvårtorna. Det verkar vara något med att vidröra den nakna kroppen, det har även förekommit klotter på könsorgan på skulpturer, säger hon.