Fakta: Sweden Rock Festival 2016

Festivalen i siffror: 33 000 besökare (slutsålt), 82 artister, över 50 länder representerade bland besökarna, 4 dagar.

Först ut på Sweden Rock 2016: Saffire.

Sist ut på Sweden Rock 2016: Michael Schenker Fest.

Vanligaste sortens matstånd: Hamburgare i olika variationer, tätt följt av kebab-, pizza- och langos-stånd.

Vanligaste plagget: Bandtröja.

Mest konsumerade drycken: Öl.

Största publiken: Queen + Adam Lambert och Twisted Sister.

Vädersammanfattning: Mestadels sol. Fredagen var en plump i protokollet med regn och plötslig kyla. Temperaturen sjönk återigen på lördagskvällen.

Festivalarrangörerna fick många att höja på ögonbrynen med beskedet att Queen, med Adam Lambert, skulle gästa årets Sweden Rock Festival. Lägg därtill tre av banden i "The big 4", Twisted Sisters avskedskonsert i Sverige, krigshistorikerna i Sabaton, ett återförenat The Hellacopters, och en rad gamla festivalfavoriter som Udo Dirkschneider, Blind Guardian och King Diamond, och succéformeln var ett faktum.

Mycket riktigt dröjde det inte heller länge innan beskedet kom att festivalen återigen sålt slut på de 33 000 biljetterna.

Samma intresse

Martin Forssman, vice vd och bokningsansvarig på Sweden Rock, säger att årets festival har gått "oerhört bra". Trots det höga besökarantalet har polisen utöver gripandet av en misstänkt båttjuv inte besvärats av mer än de "vanliga" festivalincidenterna som överberusning och ringa narkotikabrott.

Martin Forssman är inte förvånad över att det har gått förhållandevis snällt till.

– Det beror dels på att vi har en ganska hög snittålder på våra besökare. Det gör att även 18-åringar som åker på sin första festival håller sig i skinnet när de har folk i föräldrarnas ålder i tältet bredvid. Sedan har alla som åker hit i grund och botten samma intresse, säger han.

Publiken det viktigaste

I fjol tackade Mötley Crüe för sig och i år blev Twisted Sisters spelning på festivalen ännu en påminnelse om att 1980-talets rockhjältar inte direkt blir yngre. Sweden Rock är en festival som alltid har kunnat stoltsera med sin blandning av rocknostalgi och nyare inslag, men Martin Forssman är inte orolig för en framtid där de sista av de gamla hjältarna har klivit av scenen.

– Det kommer väldigt mycket nya band och fyller på. Jag tror att det viktigaste inför framtiden är att publiken finns kvar. På 1990-talet försvann hårdrocken under en period. Det var främst publiken som försvann, så banden fick lägga ned. Nu är det omvänt, att vissa äldre band försvinner, men i grund och botten så är det väsentliga att publiken finns kvar och hela infrastrukturen runt genren finns kvar, säger han.