Fakta: Guldpalmen

21 filmer tävlar om Guldpalmen på Cannes filmfestival 2016:

Maren Ade "Toni Erdmann" (Tyskland)

Pedro Almodóvar "Julieta" (Spanien)

Andrea Arnold "American honey" (Storbritannien)

Olivier Assayas "Personal shopper" (Frankrike)

Jean-Pierre & Luc Dardenne "La fille inconnue" (Belgien)

Xavier Dolan "Juste la fin du monde" (Kanada)

Bruno Dumont "Ma loute" (Frankrike)

Asghar Farhadi "Forushande" (Iran, Frankrike)

Nicole Garcia "Mal de pierres" (Frankrike)

Alain Guiraudie "Rester vertical" (Frankrike)

Jim Jarmusch "Paterson" (USA)

Ken Loach "I, Daniel Blake" (Storbritannien)

Kleber Mendonça Filho "Aquarius" (Brasilien)

Brillante Mendoza "Ma' Rosa" (Filippinerna)

Cristian Mungiu "Bacalaureat" (Rumänien)

Jeff Nichols "Loving" (USA)

Park Chan-Wook "Ahgassi" (Sydkorea)

Sean Penn "The last face" (USA)

Cristi Puiu "Sieranevada" (Rumänien)

Paul Verhoeven "Elle" (Nederländerna)

Nicolas Winding Refn "The neon demon" (Danmark)

På söndag avslutas Cannes filmfestival med prisutdelning och en sista möjlighet för ditresta filmstjärnor att glitterbomba den röda mattan för i år. Men vilken film vinner världens mest prestigefulla festivalpris?

Bland förhandsfavoriterna fanns bröderna Dardenne, Olivier Assayas, Pedro Almodóvar, Xavier Dolan och Cristian Mungiu. En efter en har fallit. Inte på grund av dåligt mottagande – bortsett från Assayas sågade "Personal shopper" – utan för att andra filmskapare nerdragit de största hyllningarna.

Tyskt och brittiskt hopp

Framför allt gäller det tyska Maren Ade och brittiska Andrea Arnold.

Den okonventionella Arnold har redan visat sig gå hem i Cannessammanhang. Hennes filmer "Red road" och "Fish tank" har tidigare belönats på festivalen, om än inte med Guldpalmen. Kommer den expressionistiska "American honey", om en ung kvinnas resa med ett gäng outsiders i USA:s mellanvästern, att gå hem hos juryn?

Av förhandsryktena att döma är chansen större för tyska Maren Ades bångstyriga, skratt- och tårframkallande "Toni Erdmann", om en karriärdriven kvinna som börjar förföljas av sin knäppe far, som vill lappa ihop deras relation.

Vinner Ade – eller Arnold – blir det den andra kvinnliga regissören i festivalens historia att ta hem Guldpalmen.

Jokrar

Några jokrar finns förstås. Sydkoreanen Park Chan-Wooks tjusiga, erotiska 30-talsdrama "Ahgassi" beundras av många. Iranske Asghar Farhadis sent tillkomna "Forushande" och Paul Verhoevens "Elle", med Isabelle Huppert i huvudrollen, visas först under lördagen, och bör inte heller räknas ut i förväg.

Definitivt ur leken är Sean Penns totalslaktade "The last face". En film som däremot delar åskådarna i två läger är Nicolas Winding Refns läckra med ytliga "The neon demon". Men kan danskens formexperiment överskugga Arnolds och Ades verk?

I morgon får vi veta.