Fakta: Into the valley

Elektronisk dansmusikfestival, 29–30 juli, med huvudsaklig inriktning på house och minimalistisk techno, men även disco.

Årets festival har fyra scener till skillnad från tre i fjol.

Festivalen hålls i friluftsteatern Dalhalla utanför Rättvik i Dalarna.

71 akter har bokats (nio av dem till förfesten dagen innan), bland dem Ben Klock, Dixon, Nina Kraviz, Kim Ann Foxman, Roman Flügel, Ricardo Villalobos, Ellen Allien och Jeff Mills.

Egentligen är det en orättvis jämförelse – den elektroniska dansmusikfestivalen Summerburst, med 30 000 besökare per dag, har fördelen att ligga mitt i Sveriges två största städer. Into the Valley har i stället valt ett nedlagt kalkstensbrott i Dalarnas djupaste skogar, inte ens inom rimligt gångavstånd från närmaste tätort.

Men Summerbursts framgångar visar att det trots allt finns en större publik som lyssnar på elektronisk dansmusik i Sverige. Frågan är varför inte fler av dem reser till Dalarna, när den mindre festivalen åtminstone på ytan har alla förutsättningar: Artistbokningar som Ricardo Villalobos och Ellen Allien, ett påkostat ljudsystem, och en visuellt anslående inramning av grått berg på alla sidor.

Klassiskt problem

– Technoscenen är inte tillräckligt stor här ännu. Jag har drivit klubbar inom samma musikgenre och kämpat med samma problem, det är svårt att ta det över 1 500 personer, säger Into the Valleys grundare Mattias Hedlund.

De utländska festivalbesökarna – som står för 70 procent av biljettförsäljningen – är räddningen som får årets festival att gå runt till skillnad från i fjol.

– Vi satsar på en smal genre inom elektronisk musik där det genuina intresset för musiken skapar känslan, vilket inte alls är lika lukrativt som till exempel Summerburst, säger han.

Brist på refräng

Ett otränat öra kan förväxla Into the Valleys traditionella house- och technomusik med Summerbursts popinfluerade houseslingor. Men skillnaden är tillräcklig för att skrämma bort många av Summerbursts besökare från Into the Valley, förklarar musikjournalisten Calle Dernulf.

En förklaring är att Summerbursts artister bygger upp musiken med återkommande slingor.

– Musiken som spelas på Into the Valley har inte de traditionella sjunga med-refrängerna. Det är i stället musik som du måste engagera dig lite i, den är inte lika omedelbar och lättsmält, men rik på detaljer, dynamik och nyanser. Den har inte hittat till de populära radiokanalerna, och kommer aldrig att göra det, säger Calle Dernulf.