Icona Pop är inte bara aktuella med en ny låt och en USA-turné tillsammans med One Direction. I helgen håller de i ett uppvärmningspass på Nikes Just Do It-weekend, som är en unik träningshelg i Stockholm. Vi har pratat om träning och hur det går att kombinera med artistlivet med tjejerna.

Är ni peppade inför träningshelgen?

– Ja verkligen, vi är sjukt taggade. Det känns jättekul att få vara hemma i Sverige och göra detta. Vi har tränat så mycket utomlands och nu är det verkligen på tiden att vi springer lite här hemma också.

Berätta om passet ni ska köra!

– Vi vill att folk ska ha kul och känna vår pepp, och att ingen ska kunna stå still. Det är ju viktigt att värma upp ordentligt inför loppet och skaka av sig lite nerver.

Vad har ni för relation till träning?

– Just nu är träning avgörande i våra liv för att vi ska orka hålla igång och kunna prestera varje dag på den nivå som vi vill. Att stå på scenen och sjunga, dansa och ge allt är verkligen fysiskt krävande. Träningen har också varit viktig för psyket, då det är det bästa sättet att rensa huvudet när man har mycket att göra, och när man flyger varje dag mellan olika tidszoner så är det verkligen bästa sättet att väcka kroppen.

Har ni alltid tränat eller är det något som ni börjat med på senare tid?

– Vi har båda tränat på olika sätt under hela våra liv, och testat olika sporter och dansat. Vi gillar att testa nya saker, så att man utmanar sig själv hela tiden.

Vad tränar ni helst och hur?

– Vi försöker att variera vår träning så att man får med hela kroppen, så vi kör både kondition och styrka. Att springa är ett väldigt bra sätt att se nya platser man kommer till. Sen så är TRX är toppen, för det kan vi köra vart vi än befinner oss, som på turnébussen, där vi inte har tillgång till gym. Intervall och cirkelträning är också kul när vi är två och kan peppa varandra, och helst tränar vi utomhus.

Hur funkar det med träning när ni är ute på turné? Går det att kombinera artistlivet med träning?

– Det funkar bra. Mycket tack vare på PT Magnus Lygdback som har hjälpt oss att lägga upp ett schema och rimliga mål. Det är klart att det är svårt ibland när man spelar sena nätter och flyger tidiga morgnar, men det krävs bara lite disciplin. Och satsa på kvalité. Man behöver inte gå till gymmet två timmar varje dag, för oss passar det bättre att köra kortare och intensivt. ’ Vi är livsnjutare och älskar goda middagar, gott vin, att dansa natten lång och att äta hotellpannkakor i sängen. Vi försöker att hålla en bra livsstil med mat och träning och så unnar vi oss lite av det andra när det passar. Vi vill inte bara festa eller bara träna. Vi har hittat en bra balans.

Har ni några tips till den som reser mycket och ändå vill hålla igång?

– Ge dig ut och spring. Då ser du städerna och får frisk luft och träning.

Kommer ni springa loppet under träningshelgen? Hur laddar ni inför det i så fall?

– Ja, det kommer vi! Det har varit en utmaning för oss att springa en mil. Nu är vi sjukt taggade och ska ladda upp med en bra playlist och ett fett kompisgäng. Det är viktigt att fokusera på att ha kul och inte tänka på pressen av ett lopp. Visst kommer vi känna av lite nerver, men det är ju bara bra för då presterar man bara bättre.

Många lyssnar säkerligen på er musik när de tränar. Vad lyssnar ni själva på när ni tränar?

– Det blir alltid väldigt blandad musik, beroende på vilken typ av träning man kör. Men oftast blir det vår gemensamma Spotifylista. Där hittar man oftast väldigt mycket elektronisk musik. Allt från Brodinski till ABBA Något låttips som gör en pepp? Funkwerrskatt - Melodie für millionen. Text. Jenny Lacis