Statistiken visar att de senaste tio åren har försäljningen av fysiska album minskat med 59 procent. Det avspeglas även bland skivbutikerna. År 2002 fanns det 496 skiv- och videobutiker. Förra året hade siffran sjunkit till 259 stycken. 

För tre år sedan slog Next Stop Distribution igen skivbutiken Megastore i Stockholm efter att nedladdningen av musik hade gjort skivförsäljningen till en icke lönsam affär.

Är cd-skivan död?
– Den är inte död ännu. Men den fysiska cd-skivan går en långsam död till mötes, säger Ian Colven, vd på Next Stop och fortsätter:

– Det är en tidsfråga innan skivbolagen beslutar sig för att sluta producera fysiska cd-skivor. När? Jag tror att det sker inom fem, tio år. 

Men trots att statistiken talar sitt entydiga språk vill inte musikbranschen uttala att den fysiska cd-skivan har gått i graven. 

Lisa Cronstedt, informationschef på IFPI som företräder musikbolagen, säger att bara för att försäljningssiffrorna gick ner förra året behöver det inte betyda att de gör det i år. 
– I Sverige har vi gått mot att man vill ha digital musik och vi ser ett formatskifte. Men så länge intresset och tekniken finns så säljer cd-skivor, säger Lisa Cronstedt.

Per Sundin, vd på skivbolaget Universal Music i Sverige, säger att de har märkt av en nedgång i skivförsäljningen men vill inte heller dödförklara cd:n.
– Skivförsäljningen står för 40 procent av vår omsättning, säger han.