Fakta: Musikförsäljning 2015

Format Intäkter (kronor) Jämförelse med 2014 (procent) Andel av marknaden (procent)

Singel 1 425 000 -7,9 0,1

CD 115 700 000 -12 11

Vinyl/LP 32 018 000 +54,3 3

Musikvideo 6 561 000 +9,5 0,6

Strömmat 870 632 000 +10,6 82,7

Nedladdat 24 483 000 -35,4 2,3

Övrigt digitalt 1 362 000 -37,3 0,1

Källa: Ifpi Sverige

Bland backarna inne på Bengans står kompisarna Jonatan Jonsson och Chribil Brunni och bläddrar i en back. I händerna har de påsar från dagens tidigare skivbutiksbesök. De tycker att Record store day (RSD) är en bra anledning att köpa plattor i butik och föredrar fysiska skivor före digitala. Dessutom är det snart dags för nästa band att inta butikens scen.

– Det är kul att snubbla in i en butik och få lite live-musik på köpet, säger Brunni.

"Motsatsen till krig"

Ett av banden som spelar är elektroduon Niki & the Dove. Under deras tre låtar stannar vimlet i butiken upp och blickarna riktas mot den lilla scenen. Sedan ska duon vidare till nästa butik – precis som många i publiken.

TT: Varför är Record store day en viktig dag?

– För att det är motsatsen till krig. Människor som vill ägna sin tid åt skivor och åt att studera omslag ... det står för fred för mig, säger Malin Dahlström, från duon.

Butiken som mötesplats

Skivhandlaren David Tällström började jobba på Vaxkupan i Norrköping långt innan konceptet RSD föddes och har alltid haft en dröm för butiken – som slår in i dag.

– Min högsta dröm under mina 13 år här har varit att få Weeping Willows till butiken, och nu får jag det. Vi är överlyckliga!

Nya siffror från Ifpi visar att försäljningen av vinylskivor i Sverige ökade med hela 54 procent från 2014 till 2015. Ändå drog den bara in 32 miljoner kronor jämfört med cd:ns 116 miljoner kronor och den strömmade musikens 871 miljoner kronor. Men skivbutikerna är inte bara en plats för försäljning.

– Det är en mötesplats där man får en mer personlig kontakt med musiken än om man sitter framför datorn och streamar. Det uppstår alltid nördiga diskussioner mellan oss och kunderna och kunderna emellan, säger Tällström.

Kritik mot storbolagen

Den första RSD hölls i USA 2008 och därefter spred sig evenemanget över världen. Till upplagan 2009 hade även svenska skivbutiker börjat ansluta sig.

En invändning som har riktats mot konceptet på senare år är att de stora skivbolagen, som känner vind i seglen för vinylförsäljningen, tränger undan mer obskyra utgivningar från mindre bolag.

– Skivbolagen passar på att prångla ut grejer som kanske inte är så intressanta egentligen. På det stora hela är deras samarbete med skivbutikerna alldeles för litet. De jobbar inte med oss utan de jobbar parallellt. Mindre och mer intressanta titlar tror jag alla skulle tjäna på, säger Daniel Trygg på Hot Records i Solna.