Han må hålla i nycklarna till nöjesindustrins framtid, men Robert Kyncl är ändå en häpnadsväckande avspänd man. Som chef för Youtube har Kyncl framgångsrikt styrt företaget från en online-källa för kattvideor till en position som maktbas inom nöjesindustrin. Samtidigt blir hemma-producenterna allt mer professionella. Metro träffade Kyncl, en före detta toppidrottsman från Tjeckien, på Youtubes huvudkontor i Los Angeles.

Är tv:n, som en låda i vardagsrummet, död?
– Tv-apparaten är inte död, men det finns många andra apparater, som jag kallar arbetsmaskiner – datorer, telefoner, surfplattor – som har wifi och kan visa videor. Och på grund av det har vi nu upptäckt många andra konsumtionsmönster och efterfrågan från konsumenter på andra sorters innehåll som inte nödvändigtvis passar samma format.

”Hemmagjort” innehåll suddar ut linjerna mellan nöjeskonsument och producent. Vad betyder det för nöjesindustrin?
– Det betyder bara att det finns många, många fler producenter än tidigare. Förr i tiden var hela tv-industrin baserad på ett stängt system: ett kabel-, satellit- eller tv-bolag som levererade innehåll till dig i en apparat som stod i ditt vardagsrum. I dag är det ett öppet system, där vem som helst kan leverera innehåll och du kan konsumera det via en mängd olika appar. 

Men professionellt producerat innehåll är väldigt annorlunda än videoklipp av någons katt. Hur kan du öka professionalismen hos dessa hemmaproducenter?
– De goda nyheterna är att produktionskostnaderna minskar dramatiskt. I dag kan du spela in en video med kameran på din mobiltelefon. Så man har mycket större möjlighet att skapa innehåll och få det att se riktigt bra ut. Och folk som lär sig att bygga upp en publik på Youtube och tjäna pengar på den är de som kommer att ha mest makt, för de säljer sitt eget innehåll. 

Så det finns en ny enighet inom media: en plattform som Youtube, konsumenten och producenten. Och mellanhanden är försvunnen?
– Ja, flera mellanhänder. Traditionellt så var det en producent som skapade en tv-show och sålde rättigheterna till ett tv-bolag. Tv-bolagets marknadsavdelning gjorde sedan marknadsföring för den. De två segmenten håller på att kollapsa. De som skapar innehållet marknadsför det dessutom och utvecklar kontakten med publiken.

Hur tror du vardagsrummet kommer att se ut i framtiden?
– Det kommer att ha en stor eldstad där tv:n brukade stå. (skratt) Jag kan berätta hur mitt hus ser ut: Vi har ett vardagsrum och ett familjerum. I ett av rummen har vi en tv och i det andra har vi en öppen spis, ett piano, soffor osv. Jag älskar att titta på tv men jag tycker bättre om det andra rummet för jag kan titta på bra tv-serier på min Ipad, min dator eller min mobil.

Vilka kommer vara Youtubes hitshower i framtiden, är det ”Homeland” eller ”Mad men”, så att säga?– Det är svårt att förutspå. Ingen visste att ”Homeland” skulle bli en sådan hit på tv. Det är min favoritserie på tv också, tillsammans med Netflix ”House of cards”. Det finns serier på Youtube i dag som har större publik än serier på tv. Men mainstreampubliken känner inte till det. Vi har bara inte berättat för världen om det. Men vi jobbar på det.

Men är vissa genrer mer lämpade att bli framgångar online?
– De första framgångsrika exemplen du kommer att se är i tv-shower som Jon Stewart eller Steven Colbert. Till exempel, i Egypten har vi mellanösterns Jon Stewart i Bassam Yousef. Han startade sin show på Youtube och blev otroligt populär. Showen görs på exakt samma sätt, intervjuer inför en publik. Stora tv-kanaler har kontaktat honom och tagit showen till tv så nu sänds den både på tv och online. Så-gör-man-program, typ lagar mat, är också en bra genre för You­tube-formatet, liksom lekshower. Nyckeln till framgång är ett unikt innehåll.