LISTA
80 saker som Facebook kan veta om dig

1. Ditt fullständiga namn.

2. Ditt födelsedatum.

3. Din religiösa åskådning.

4. Din politiska uppfattning.

5. Vilka språk du talar.

6. Ditt visningsnamn.

7. Ditt mobilnummer.

8. Dina favoritcitat.

9. Dina mejladresser.

10. Tillgång till alla kontakter i din privata mejl.

11. Hur du ser ut och vilka bilder du har i dina fotoalbum.

12. Vilka skolor du har gått i.

13. Vilket år du tog examen från respektive skola.

14. Din hemstad.

15. Högskola eller universitet som du gått på.

16. Vilket år du tog högkole- eller universitetsexamen.

17. Om du inte tagit någon högskole- eller universitetsexamen.

18. Din arbetsgivare.

19. Dina tidigare arbetsgivare.

20. Vilka projekt du har arbetat med och vilka personer som har varit involverade i dem.

21. Vilken kompetens du har.

22. Om du är intresserad av kvinnor eller män.

23. När du förlovade dig.

24. När du gifte dig.

25. När du skiljde dig.

26. När ditt förhållande tog slut.

27. När du var i ett öppet förhållande.

28. När det var ”komplicerat”.

29. Vilken stad du bor i.

30. Din exakta hemadress.

31. Adressen till din personliga hemsida.

32. Dina tidigare och nuvarande förhållanden.

33. Dina familjemedlemmar.

34. Filmer du har sett.

35. Filmer du gillar.

36. Filmer du vill se.

37. Tv-serier du har sett.

38. Tv-serier du gillar.

39. Tv-serier du vill se.

40. Böcker du har läst.

41. Böcker du gillar.

42. Böcker du vill läsa.

43. Platser du har besökt.

44. Dina favoritkändisar.

45. Dina favoritskådespelare och -regissörer.

46. Dina favoritband och -artister.

47. Dina favoritserier.

48. Dina favoritböcker.

49. Dina favoritfilmer.

50. Dina favoriter bland nyhetskällor.

51. Dina favoriter bland ”inspirerande människor”.

52. Dina favoritrestauranger.

53. Din favoritmat.

54. Dina favoritsajter.

55. Dina favoritidrottare.

56. Dina favoritlag.

57. Dina favoritsporter.

58. Dina favoriter bland klädmärken.

59. Dina favoritintressen och -aktiviteter.

60. Hur många steg du har gått en specifik dag (via Moves).

61. Antal kalorier du har förbränt.

62. Om du har sprungit och hur långt/länge (via Moves).

63. Om du har cyklat och hur långt/länge (via Moves).

64. Om du har tränat på gymmet eller gjort någon annan varaktig aktivitet(via Moves).

65. Vilken låt du lyssnar på samtidigt som du gör en statusuppdatering via Facebooks mobilapp, om du har aktiverat Facebooks nya lyssningsverktyg för statusuppdateringar.

66. Vad du gör i applikationer och spel som du har installerat på Facebook.

67. Vem du har skickat meddelanden till och vad du då har skrivit.

68. Personer du har sökt efter.

69. Platser du har sökt efter.

70. De vänner du söker efter oftast.

71. De personer du oftast syns tillsammans med på bild.

72. Vilka fester du har varit på.

73. Vilka evenemang du har deltagit i.

74. Vilka sidor du gillar.

75. Vilka sidor du har skapat.

76. Vilka grupper du är med i.

77. Vilka grupper du har skapat.

78. Vilka annonser du har klickat på.

79. Vilka andra sajter du besöker.

80. Dina egna ord om dig själv.

Källa: BuzzFeed och Facebook

Sajten BuzzFeed har sammanställt en lista över 80 personliga uppgifter som Facebook kan ha om dig som användare – om du har uppgett dem, naturligtvis. Men listan är inte komplett och siffran blir hela tiden högre, nu senast i och med Facebooks uppköp av stegräknarappen Moves.

Enligt experter som Metro har talat med är det inte frågan om, utan snarare när, användarnas information på olika sätt börjar säljas vidare till andra företag.

– Facebooks grundidé är att samla in personlig data och sedan slå mynt av det – det är de ju öppna med – och många företag är intresserade av den här datan. Facebook är ju ett börsnoterat företag som måste generera intäkter till sina aktieägare, säger Fredrik Alverén, internetexpert och författare till boken ”Såld på nätet”.

Hur mycket andra företag kan tänkas betala för att få ta del av persondatan är oklart.  Fredrik Alverén menar att man till exempel kan göra en värdering utifrån Facebooks börsvärde på drygt 1 040 miljarder kronor.

– Om man dividerar den summan med antalet användare, som är 1,28 miljarder, så får man fram att marknaden tycker att varje användare är värd drygt 800 kronor, säger Fredrik Alverén.

Brit Stakston, mediestrateg på JMW, menar att framför allt rekryteringsfirmor eller företag i rekryteringsläge skulle kunna vara intresserade av att köpa användardata av Facebook.

– Det är data som säger ganska mycket om en person och framför allt kan vara användbar i ett skede där man väljer mellan ett fåtal kandidater. Då är det en intressant parameter att väga in i den totala bedömningen, och det kan man säkert tänka sig att lägga ungefär en tiondel av rekryteringsbudgeten på, säger Brit Stakston.

Metro har sökt Jan Fredriksson, Facebooks presstalesman i Sverige, utan resultat. I en intervju med Resumé i fjol sa han dock:

– Ur ett användarperspektiv har det funnits en myt om att Facebook skulle sälja information till tredje part. Det är helt fel och vi börjar äntligen se att denna myt börjar försvinna.

LÄS MER:

► Därför väljer vi att lämna Facebook

► Så blir du osynlig på internet

► Facebook avslöjar när kärleken är på väg