fakta
Apodos

Apodos är en tjänst från Apoteket där kunden får sina mediciner hemskickad i dosförpackningar varje eller varannan vecka. Gäller både för kunder hemma och i kommunal vård.

Apotektes Apodos- verksamhet gör just nu ”justeringar” av redan betalade räkningar, från juni 2015 och framåt. Anledningen? De satte fel pris och vill nu kräva kunderna på pengar för sitt egna misstag, skriverAftonbladet.

– Det är oerhört beklagligt. Vi har fått ett fel i våra datasystem vilket gjort att priset blivit för lågt.  Det hände i en överföring mellan två datasystem. Vi har gått igenom våra kontroller så det inte ska hända igen, säger Apotekets presskontakt Magnus Frisk till Metro.

Hur motiverar Apoteket AB att köparna ska behöva betala för ert misstag?

– Vi har gjort en efterfakturering som är i snitt 110 kronor per person. En del har högre. Den som har högst har 4400 kronor. Vi vill att det ska bli rätt, det ska vara samma för alla som betalat för läkemedlet, säger Magnus Frisk.

Totalt handlar det om efterfaktureringar på två miljoner kronor från Apoteket AB. Apodosverksamheten 117 000 kunder på olika boenden i Sverige. 14 192 av dem ”efterfaktureras” nu. Enligt Apodos får de göra efterfaktureringar upp till tre år.

►LÄS MER:  Elinas pappa är dement: ”Han vet inte att det är fars dag”

Men juristen Elun Häggeborn på Konsumentombudsmannen säger till Aftonbladet att hon har svårt att se att det är okej.

– Avtalat pris ska gälla i alla normala fall. Undantaget när man kan göra en priskorrigering är om det går att visa att konsumenten varit i ”ond tro”, alltså förstått att priset varit helt fel satt, säger hon till tidningen.

Hon säger också att om man fått fakturan ska man bestrida räkningen.

Ska de dementa och äldre förstått att priset var helt fel tycker Apoteket?

– Vi har skickat brev till dem som fått efterfaktureringen och förklarat vad det beror på. Vi vill att det ska bli rätt framöver och har tagit kontakt med Konsumentombudsmannen för att ha en dialog om det här och för att se till att det blir rätt framöver, säger Apotektes presskontakt Magnus Frisk till Metro.

►LÄS MER:  Dokument avslöjar: Så ska Apotek få kunder att köpa mer medicin