Krockkuddar vanligaste felet

Honda toppar listan över mest återkallade bilar i USA förra året med 13,5 miljoner. Tvåa på listan kom General Motors och trea Toyota.

Många återkallelser beror på fel i krockkuddarna från tillverkaren Takata. Sammanlagt handlar det om uppskattningsvis 100 miljoner bilar från 14 olika tillverkare.

Men det finns en rad andra säkerhetsbrister som orsakat återkallelse. Allt från dörrar som öppnas under körning till elektronik som kan orsaka brand.

Volvos återkallelse av 127 000 bilar varav 6 400 i Sverige beror på en felaktigt monterad slang till luftkonditioneringen.

Det är fullt möjligt att tillverkarna ibland slarvar med produktionen eller efterkontrollen innan bilarna går till försäljning, men det är trots allt inte den troligaste orsaken till att så många bilägare måste köra till verkstaden för att få bristerna åtgärdade utan kostnad. Volvo Cars tänkte säkert på sina kunder när de här om dagen återkallade 127 000 bilar världen över i 90-serien för en felaktigt monterad slang, men det är ingen tvekan om att det också handlar om juridik.

Kan kosta miljarder

Amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, NHTSA, som sammanställer alla återkallelser i USA, kan idag bötfälla billtillverkare som slarvar med säkerheten med upp till 35 miljoner dollar. Myndigheten har begärt att kongressen höjer gränsen till 300 miljoner dollar eller 2,5 miljarder kronor. Ovanpå det riskerar tillverkarna stämningar från enskilda bilägare och vill man veta vad det kan kosta räcker det med att påminna om Volkswagens dieselfusk där kostnaden för närvarande beräknas till motsvarande 180 miljarder kronor, men den kommer säkert att öka. Det bör påpekas att de berörda VW-modellerna inte ingår i förra årets rekordsiffra från NHTSA.

– Det kan kosta hundratals miljoner i USA om en tillverkare genom slarv orsakat en dödsolycka. Det kan räcka med att tillverkaren känt till ett fel men inte återkallat bilarna och åtgärdat det, säger Bertil Moldén på tillverkarnas branschorganisation Bil Sweden.

Bara fördelar

På bilmässan i Paris är återkallelser ett känsligt ämne och de enda kommentarerna TT lyckas få av ansvariga är i princip "vi prioriterar alltid kvalitet och säkerhet". Med löfte om anonymitet blir dock svaret att det aldrig är bra för varumärket med stora och återkommande återkallelser.

– Jag ser bara fördelar. Det är en trygghet för kunderna att bilarna tas in på verkstad och uppdateras och åtgärdas och under tiden får ägaren en lånebil. Dessutom är det inget bilmärke som klarat sig undan återkallningar, säger Bertil Moldén till TT.

Inte i Sverige

NHTSA verkar vara klart mer på konsumenternas sida än den svenska motsvarigheten. Myndigheten har lättåtkomlig information på hemsidan om vilka bilmodeller som återkallats och varför. NHTSA uppmanar dessutom alla amerikanska bilägare att titta in på hemsidan minst två gånger om året för att inte missa en återkallelse. När TT ringer Transportstyrelsen och frågar efter en motsvarande sammanställning blir svaret "det ligger inte i vårt uppdrag".

En sammanjämkning av de amerikanska och europeiska reglerna, inte bara när det gäller återkallelser, utan även biltester av olika slag, ligger inom ramen för förhandlingarna om frihandelsavtalet TTIP som nu verkar ha kört fast.