Den sista september införde Kungsängen kontantstopp i sina 37 butiker runt om i landet. Enligt försäljningschef Robert Uggla var det en rad småinbrott, med dyr skadegörelse som följd, som låg bakom beslutet.

– Vi vill värna om vår personals säkerhet, säger han.

Sedan tidigare har även Telia och Tre infört samma policy i sina butiker. Och fler företag väntas göra detsamma.

– Det tror jag absolut. Redan i dag sker 70 procent av alla transaktioner i detaljhandeln via kort, säger Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

Panaxias konkurs kan också att bidra till trenden.

– Med endast två aktörer inom värdetransport och ett enda bolag som reglerar pengar ut och in från Riksbanken blir det inte billigare för företagen att hantera kontanter, säger Bengt Nilervall.

Många företag hör nu av sig till honom med frågor om hur övergången från kontanter till kort påverkar resultatet. Bengt tror inte att vi ser slutet för kontanterna.

– Vissa branscher, som dagligvaruhandeln, skulle få svårt att helt gå över. Där är det en tredjel som handlar med kontanter och dem kan man inte stänga ute.

... ändå införs nya sedlar

Handeln vill ha bort kontanterna från sina butiker. Samtidigt planerar Riksbanken nya sedlar och valörer år 2015.

Att införa nya sedlar är dock nödvändigt enligt Christina Wejshammar, enhetschef på Riksbanken.

– Vi tror inte att kontanterna helt kommer att försvinna inom en överskådlig framtid. Så länge de finns, och människor vill använda dem, så är det viktigt att de är bra och säkra och sedlarnas säkerhet behöver uppdateras, säger Christina Wejshammar.

Svensk Handel är dock kritiska till sedelbytet.

– Vi kommer att få se en enorm kontantinlämning i butikerna när bankerna minskar antalet kontor och serviceboxar blir svårare att komma åt. Riskerna ökar och många butiker kommer välja bort kontanthantering inför skiftet, säger Bengt Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

Kostnaden att införa de nya sedlarna beräknas hamna på 700 miljoner kronor. En kostnad som kommer hamna hos konsumenterna.