"Vad som är "grejen med judar egentligen? Man kan inte ens se om någon är jude, om man inte ser deras penis, och även om du gör det, kan du inte vara säker!?" Svenska twittraren Sonja Abrahamsson har skapat en storm på twitter genom sitt inlägg på PR-företaget Visit Swedens twitterkonto. Till och med ansedda New York Times har sällat sig till kritikerna av inlägget, som tycker att det fläckar ner bilden av Sverige internationellt. Nu har den amerikanske komikern och den famle The Daily Show-värden Stephen Colbert fångat upp ämnet i sitt eget program The Colbert Report. Han utlöser hejdlösa skratt när han föreslår att han själv ska ta över Visit Swedens twitterkonto.

– Visit Sweden har 33 000 följare. Jag har 3,5 miljoner. Det vore galet att inte ge uppdraget till mig, säger han.

Colbert har även startat hashtagen ArtificialSwedener,  där fler amerikaner får anmäla intresset för att ta över twitterkontot. 

I dagsläget är det ett krav för Visit Swedens twittrare att vara svensk medborgare, men de är inte helt främmande för att göra ett undantag för talkshowstjärnan.

– Vi gör inget förhastat. Vi följer det som händer på twitter, säger Johannes Karlsson, PR-chef på Visit Sweden.

Trots kritiken från huvudsakligen amerikanska debattörer,  Johannes Karlsson är nöjd och anser att debatten "sätter Sverige på kartan".

– Vi har fått ut det budskap vi vill, att Sverige är ett land där man får uttala sig fritt, säger han. Vi har också sett en dramatisk ökning på vårt twitterkonto och att det blivit en enorm dialog om Sverige och svenskhet i media.