Arlas svenska säljare och ledning har lagt stora summor på resor, konferenser, golfturneringar och alkoholnotor, det visar en rapport som revisionsfirman Ernst & Young gjort på uppdrag av Arlas vd Henri de Sauvage, skriver DI.

– Behöver vi verkligen en golfturnering? Med en middag som börjar klockan 19 och slutar klockan 02 på natten. Med en stor alkoholnota?” frågar sig vd:n. 

De Sauvage kan dock inte svara på hur stora spritnotor det rör sig om. Men konstaterar att det är alldeles för mycket. 

– Vi har för många kundevenemang där för mycket pengar läggs på middagar och alkohol. Man kan ifrågasätta varför möten alltid måste ske på dyra restauranger, säger han till DI.

►LÄS MER: Debatt: Så kan du rädda oss mjölkbönder

Svenska mjölkbönder som Metro pratat med har reagerat på utsvävningarna. 

– Det är synd att det inte kan fokusera på sitt arbete i stället och anser sig behöva extra lyx. Det känns inte motiverat, säger Edvin Gunnarsson, mjölkbonde i Västra Karup. 

– Jag tycker att det sunt att de inser att de inte är hållbart men det kändes inte oväntat att de höll på så här, säger Jakob Olai, mjölkbonde vid Ås Gård.

►LÄS MER: Svenska mjölkbönder vill lämna Arla 

Jakob Jurriaanse, mjölkbonde i Tystberga instämmer. 

– Arla har tagit tag i saker vilket är bra. Det finns en anledning till att Arla har en ny vd och jag är glad och nöjd över att han är öppensinnig och inser att de gjort fel innan, säger han. 

►LÄS MER: Mjölkbonden Arne vill få politiker att agera – rappar om mjölkkrisen