Intensiv, tung funktionell träning med vikter är det bästa sättet för äldre att bygga upp styrkan för att klara vardagen, enligt ny svensk forskning.

– Du ska ligga på gränsen till din fysiska förmåga, säger Nina Lindelöf, sjukgymnast och forskare vid Umeå universitet.

Studier har visat att benmuskelstyrkan för 90-åringar som tränade tung styrketräning fördubblades. Att utgå från att äldre är sköra och helst ska hålla sig borta från tyngre träning är fel, menar Nina Lindelöf.

– När du blir äldre får du en annan uppsättning av muskelfibrer. Men de finns fortfarande kvar och svarar bra på träning. Tränar du intensivt får du stora förbättringar.

Övningarna handlar om funktionell träning med viktbälte och vardagliga situationer som att resa sig från en stol upprepade gånger. Bättre gång, ökad benmuskelstyrka, mindre risk för benskörhet och ökad balansförmåga är några fördelar man visat.

► LÄS MER: Experter: Myt att styrketräning för barn är skadligt

Det är sällan rutor på magen och svällande biceps som 90-åringarna strävar efter, utan chansen till ett aktivt liv längre upp i åldrarna och att kunna klara sig själva så mycket som möjligt utan att behöva ta hjälp av vårdpersonal eller nära och kära.

Att äldre kan lyfta skrot kommer knappast som en överraskning för Arne Norrback, 77, som har 60 svenska rekord i tyndglyftning och tävlade fram till för ett par år sedan.

– Jag har lyft lite över en miljon ton, säger han till Metro.

Han tror inte att tyngdlyftning passar alla äldre. Att Aarne kunnat hålla på så länge tror han har att göra med att han började tidigt med att jobba i skogen och lyfta skrot parallellt. Han får medhåll av Nina Lindelöf. För den som tränat tidigare är motståndet att börja eller fortsätta träna som pensionär mindre.