Forskare har länge förespråkat att medelhavsdieten bidrar till ökade chanser att leva ett långt liv. Nu visar ny forskning att måttliga mängder alkohol och låg köttkonsumtion är de viktigaste delarna i dieten.
Professorerna Antonia Trichopoulou, Christina Bamia och Dimitrios Trichopoulos har funnit vilka delar av medelhavsdieten som är viktigast för god hälsa och lång livslängd. I studien, som finns publicerad på medicintidskriften British Medical Journals, har de undersökt vikten av att äta de olika delarna i den traditionella medelhavsdieten genom att följa 23 349 grekiska män och kvinnor under åtta och ett halvt år.
Dieten förespråkar att man äter mycket grönsaker, baljväxter, frukt och nötter, fisk och skaldjur och spannmål medan man är försiktig med kött och andra charkprodukter och mjölkprodukter. Att äta en högre andel enkelomättade fetter än mättade anses nyttig vilket återspeglar sig i den stora konsumtionen av olivolja som är ett kännetecken för kosten från Medelhavet. Och slutligen anses måttliga mängder med alkohol och främst vin ha gynnsamma effekter.
Resultaten visade att måttliga mängder alkohol och låg köttkonsumtion var de viktigaste delarna för att leva ett långt liv. Sedan följer i tur och ordning mycket grönsaker, frukt, nötter, olivolja och baljväxter. Att äta mycket fisk och spannmål och hålla igen på mjölkprodukter hade däremot ingen inverkan på förutsättningarna för att leva ett längre liv hos personerna i studien.

Ny studie visar att dricka måttligt med vin och äta lite kött är viktigast för att leva ett långt liv. Foto: Scanpix (Bilden är ett montage)
Att dricka vin och äta lite kött viktigast för långt liv
Ingen kan hjälpa Assel: ”Tänk om jag blir blind”
Har väntat på diagnos i mörklagd lägenhet i ett år. Kliniken: ”Han har kommit i kläm”.
Bloggare rasar mot tjejlegot
Behöver tjejer andra legobitar än killar? Tydligen, om du frågar danska klosstillverkaren.
Lista: Populäraste namnen 2011
Maja är inte längre nummer ett bland flicknamnen. Årets mest populära...
Tvingade anställda visa bröststorlek – stäms
De anställda tvingades skylta med sin byststorlek. Nu stämmer facket...
Varje dag dör 8 av vårdens misstag
Varje år dör 3 000 människor i Sverige på grund av misstag som har...
Modellmamman: Allt hon gör ska vara perfekt
Diskussionsvågorna har gått höga kring TV 3:s program ”Mammor och...
Fem glädjeämnen i vintermörkret
Drabbats av januarideppen? Misströsta ej. Metro listar ljusglimtarna.
Forsningsresultaten
Medelhavsdietens olika delar minskar risken för att dö i förtid enligt följande:
1. Måttlig alkoholkonsumtion (10–50 gram ren alkohol/dag för män och 5–25 gram för kvinnor) minskar risken att dö i förtid med 23,5 procent.
2. Låg konsumtion av kött och andra charkprodukter minskar risken med 16,6 procent.
3. Mycket grönsaker minskar risken med 16,2 procent.
4. Mycket frukt och nötter minskar risken med 11,2 procent.
5. Högre andel enkelomättade fetter än mättade fetter minskar risken med 10,6 procent.
6. Mycket baljväxter minskar risken med 9,7 procent.














































/templates/img/global/5-col-line.jpg)





