I Sverige finns cirka 20 miljoner betal- och kreditkort varav de flesta – men inte alla – är belagda med en årsavgift i storleksordningen 180–250 kronor. Men många kunder har dålig koll på avtalsvillkoren, som man som konsument förväntas läsa.

När undersökningsföretaget Yougov frågade drygt 1 500 kortinnehavare uppgav 23 procent att de inte kände till årsavgiften. I den yngsta åldersgruppen,18–29 år, var andelen 34 procent.

Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, trillar inte av stolen när han hör siffrorna.

– Många tar för givet att kortet ska kosta lite men reagerar inte över avgiften.

Det kan vara ett misstag. Konsumenternas bank- och finansbyrå har på sin hemsida gjort en genomgång av villkoren för 95 betalkort på marknaden. Där ingår, förutom årsavgiften, även andra faktorer som valutaväxlings- och uttagsavgifter.

Man kan spara hundralappar på att välja rätt kort.

– Jag tyckte själv att jag hade ett kort som var bra, men applicerade ändå mitt köpbeteende på tre olika kort. Jag kom fram till att jag skulle spara 1 100 kronor om året på att byta ett kort, tack vare att det hade ett bonussystem, berättar han.