Haveriet

Swedbank rapporterade om felen på sin Facebooksida första gången klockan 19.00 på tisdagskvällen. Enligt banken var det då "tekniska störningar" för en del tjänster.

En timme senare hette det att problemen "omfattar ett flertal av våra tjänster": Internetbanken, mobilbanken, bankomater, kortköp och vissa tjänster hos telefonbanken.

Klockan 23 meddelade banken att det ska gå att använda bankkort i terminaler i exempelvis butiker och på restauranger.

Strax efter före klockan 4 i morse meddelade Swedbank att de flesta problemen med tjänsterna var åtgärdade. Allt utom Swish fungerade då.

Vid femtiden i morse uppgav banken att allt fungerade.

Haveriet drabbade även Sparbankernas kunder, och totalt kan miljontals ha berörts av felen på tjänsterna.

Felen inträffade vid en systemuppdatering, men exakt vad de beror på är ännu inte känt.

 

Källa: Swedbank Sverige  

Totalhaveriet för Swedbank kan ha drabbat miljontals kunder, och en del rasade i sociala medier. Men i morse uppgav bankjätten att problemen är åtgärdade.

– Nu fungerar allt, sade Claes Warrén, Swedbanks presskontakt, till TT strax efter klockan fem.

Tidigare medgav han att det rörde sig om ett totalhaveri, eftersom nästan alla tjänster slogs ut. Till det som inte fungerade hörde internetbanken, mobilbanken, kortbetalningar och uttagsautomater. Att betala via Swish var också omöjligt.

Warrén vill dock inte kalla det inträffade för någon katastrof.

– Men det är väldigt, väldigt allvarligt förstås. Sådant här ska inte få hända.

Ska kompenseras

Warrén sade att kunder som lidit skada ska ta kontakt med banken "så får vi lösa det".

– Det är ju väldigt individuellt eftersom det beror på vad kunden råkat ut för. Men vi gör allt för att hålla kunden skadeslös så gott det går.

På internet kokade det av frustration bland Swedbankkunder. Många vittnade om att de inte hade kunnat betala på bensinmackar och på nätet. "Det här med kontantlösa samhället är idiotiskt", skrev en av de drabbade på Swedbanks Facebookssida. En annan hotade med "jihad" och en tredje uppgav sig fundera på att råna närbutiken.

Swedbank besvarade klagomålen med olika nyanser av ursäkter, och Claes Warrén bad också kunderna om ursäkt. Han säger att felen beror på en systemuppdatering som "gått lite galet".

– Jag tror att teknikerna har ett ganska bra grepp om det. Men vi analyserar det fortfarande och det kommer att dröja ett tag innan vi kan berätta.

Ingen fara för kundernas pengar

På nätet förekom spekulationer om att en hackerattack kan ha legat bakom haveriet. Men det tillbakavisar Swedbank.

– Problemet ligger i våra system. Och det är ingen fara för kundernas pengar på något sätt, försäkrade Claes Warrén.

Exakt hur många kunder som drabbats är omöjligt att säga. Men det kan röra sig om miljontals eftersom Swedbank och Sparbankerna tillsammans har cirka fyra miljoner kunder.

– Alla de har ju inte de här tjänsterna. Men det är väldigt, väldigt många som är potentiellt berörda, konstaterade Claes Warrén.

– Ligger Swedbank nere igen? Kan ni betala min bensin? Jag står mitt ute i Trollhättan i skogen och vill tanka! Skynda er! Jag har 5% kvar av batteri kvar. Vill komma hem! Skynda!

En av många drabbade Swedbankkunder uttrycker sin frustration på Facebook efter totalhaveriet som bland annat slog ut internetbanken och möjligheten att ta ut pengar i automater.