SKOLAN. Barn med föräldrar som går ner i arbetstid lyckas bättre i skolan än andra barn. Det visar en avhandling vid Umeå universitet. Doktoranden Magdalena Norberg-Schönfeldt har tittat på standardiserade skolresultat bland 70 000 svenska barn, från grundskolan upp till gymnasiet.

Bland deras mammor var det 43 procent som jobbade mellan 20–34 timmar i veckan. Endast 6 procent av de arbetande papporna hade förkortad arbetstid.
– Det jag hittar är att barn med föräldrar som jobbar mindre än heltid men mer än halvtid får bättre resultat i skolan. Mammans arbetstid verkar spela en positiv roll för betygen under hela skoltiden, medan pappans förminskade arbetstid spelar en positiv roll först senare, under gymnasiet, säger Norberg-Schönfeldt.

Fortfarande är det föräldrarnas utbildningsnivå som är mest avgörande för vilka barn som får bra betyg. Men förkortad arbetstid kan alltså också bidra positivt till barns skolresultat. Samma resultat har framkommit i USA.
– Därför var det intressant att göra denna studie i Sverige, där vi har en väl utbyggd barnomsorg. Man kanske inte skulle förvänta sig att extra tid med barnen skulle vara så utslagsgivande här som i USA, säger Norberg-Schönfeldt.

Studien visar också att skilsmässobarn presterar sämre i skolan än barn med sammanboende föräldrar.