Protestcruisingar hålls på 52 orter i landet, bland annat i Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Karlstad, Örebro, Falun och Gävle.

Bosse Hårdén ligger bakom Facebooksidan "Cruisingen stannar" som nu har över 23 000 medlemmar och som blivit upptakten till dagens bilkaravaner genom landet. Han är själv mycket kritisk till polisens ageranden.

– Man har gjort en massa godtyckliga bedömningar, säger han och berättar om ett fall i Dalarna där en bilägare bötfälldes för blinkers på en Ford Torino från 1974.

– Men det visade sig att polismannens regler gällde från 1984, säger han.

Stark irritation

Och enligt Lena Elmfors, som under dagen leder en karavan med cirka hundra deltagande bilar, finns en stark irritation över vad som upplevs som trakasserier från polisen. Det handlar om bilägare som enligt Elmfors gått igenom sin registreringsbesiktning men sedan stoppas i så kallade flygande trafikkontroller.

– Då kan de till exempel hitta en blinkers som är fel och då ålägga bilen en ny registreringsbesiktning för 1 500 kronor. Men då står ju besiktningen där och kliar sig i huvudet "för den där blinkersen godkände vi ju alldeles nyss", säger hon.

Inga onödiga böter

Men enligt trafikpolischefen för Bergslagen, Lena Friberg, sätts inga böter i onödan.

– Det man är upprörd för är skillnaden som görs på besiktningsstationer och polisen. De tittar på trafiksäkerhet, och det gör vi också, men vi tittar också på hur den var typad när den togs ut för första gången.

Om bilen på något sätt byggts om eller importerats från ett annat land måste den även registreringsbesiktigas.

– Det kan vara så, och det händer ofta att man åker och registreringsbesiktigar bilen och sedan åker man hem och ändrar och sätter dit eller plockar bort någonting, säger hon.

Hotade poliser

Hon anser också att flera uppgifter som florerat i medier är felaktiga och fått allvarliga konsekvenser för enskilda poliser. Bland annat historien där en lastbilägare hade blivit rapporterad för en bländande stötfångare.

– Det finns ingen som blivit rapporterad för det. Det finns ingen sådan bot utfärdad, säger Friberg.

Enligt henne har denna typ av rapportering och ryktesspridning lett till att flera poliser hängts ut med adress och bild på sociala medier.

– Det har varit rena hot ute på nätet.

Men ord står mot ord. Enligt Hårdén har incidenten visst ägt rum, även om den inte ledde till böter. Lastbilsägaren krävde bevis för att stötfångaren var bländande, något som endast kunde uppnås när det blivit mörkt.

– Då väntar vi sa ägaren men det kunde inte polisen, säger Hårdén.

Däremot anser han att det är bedrövligt att poliser utsätts för hot.

– Vi ska en dialog med myndigheten och inte hota poliser, säger han.