Kritiken mot Maud Olofsson växer efter Metros avslöjande om att inte en krona av de 28 miljarderna i regeringens räddnings­paket kommit bilindustrin till del.  

Trots att det har gått ett halvår sedan räddningspaketet enhetligt röstades igenom i riksdagen har inte ett öre utbetalats till bilindustrin. Däremot har cirka 40 000 arbetstillfällen av 145 000 försvunnit från fordonsindustrin sedan i höstas.

Nu begär Socialdemokraterna att näringsministern Maud Olofsson förklarar sig i näringsutskottet.

– Om inte fordonsindustrin kommer åt de här pengarna riskerar vi nya varsel och nya uppsägningar, säger Tomas Eneroth, Socialdemokraterans näringstalesman.

Socialdemokraterna föreslår nu att Sverige liksom andra europeiska länder inför en så kallad miljö- och skrotpremie. 25 000 kronor skulle man få i rabatt om man skrotar sin gamla bil och köper en miljöbil.

Det är något som också branschorganisationen Bil Sweden kräver av regeringen. Vd:n Bertil Moldén är kritisk mot Maud Olofsson:

– Det är mycket snack men lite verkstad.

Svenåke Berglie, som representerar underleverantörer till Volvo och Saab, fruktar det värsta.

– Våra företag med över 250 anställda får inga lån medan regeringen sitter på 28 miljarder kronor. Detta är ett misslyckande.