När 31-åriga Louise Hopkins väntade sin andra son struntade hon i vad hon åt och hade till slut gått upp 30 kilo. Hon mådde dåligt, men skrev in sig i ett viktminskningsprogram och hade efter två år i programmet gått ned nästan sju klädstorlekar.

Företaget Slanka som Louise tagit hjälp av frågade henne om hon ville medverka på deras webbsida med sin historia, och hon tackade ja.

Sedan var det inte så mycket mer med det hela, tills Louise fick reda på att bilden inte bara fanns på Slankas webbsida.

– En kompis på Facebook mailade mig och sa att hon sett bilder på mig och att någonting inte verkade stämma, eftersom webbsidan hade använt ett helt annat namn än mitt, säger Louise till Metro.

►LÄS MER:  Marias identitet kapades – då lurades hennes vänner på pengar via sms

Det som hade hänt var att ett företag registrerat i Panama stulit bilderna på Louise rakt av och använt dem för att marknadsföra en produkt som innehåller en citrusfrukt och inte alls är den Louise använt sig av.

Webbsidan är en kopia av det brittiska nätmagasinets Shapes webbsida och innehåller en falsk intervju där Kate Middleton säger sig ha gått tre kilo i veckan genom en ”konstig exotisk frukt”. På webbsidan finns också före- och efterbilder som är stulna från Slanka. Louise beskrivs som ”Julia Andersson” och tackar i den tillhörande texten den kontroversiella amerikanska tv-doktorn Mehmet Oz. 

– Det kändes fruktansvärt. Jag trodde att jag var skyddad, att det inte gick att bara ta bilden. Det är hemskt med tanke på att det är en av mina söner som jag håller i på bilden. Han drabbas också, säger Louise.

Lena Villaume är chef för Slanka viktklubben och var den som tog kontakt med Metro. Hon berättar att hon är upprörd över det som hänt.

► LÄS MER:  Bedragare använde Linus identitet för att få nakenbilder

– Att våra kunder godkänt sina bilder i vår marknadsföring bygger på ett långt samarbete och förtroende. De vill dela med sig och inspirera andra att ta tag i sitt liv och uppnå ett hälsosamt liv, säger hon.

Slanka har nu anlitat en advokat, men Lena berättar att det är svårt att ens ta reda på vem som ligger bakom webbsidan. Det enda de egentligen vet är att företaget är registrerat i Panama.

– Det här skadar inte bara personer utan även vårt varumärke. Det som är så obehagligt är att det finns sådana här oseriösa aktörer som spelar på människors känslor. Det finns ingen empati, säger Lenna Villaume. 

Metro har utan resultat sökt företaget som stulit bilderna på Louise.