Läkare bör inte fatta beslut om att inte inleda livsuppehållande behandling utan att involvera patienten, enligt både Socialstyrelsens föreskrifter och professionens egna etiska riktlinjer.

Övergripande statistik saknas, men genom anmälningar kan tidningen konstatera att det ändå skett. Tidningen har tagit del av sju fall från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) från de senaste åren där patienter varit missnöjda med informationen och beslut om livsuppehållande behandling. I flera av fallen riktar IVO kritik mot vårdgivaren.

Blev "chockad och rädd"

Vid Karolinska universitetssjukhuset begärde Åsa Millqvist, sjuksköterska och lungcancerpatient, ut sin egen journal. Då upptäckte hon: Om hjärtat stannade skulle hon inte återupplivas.

– Jag blev fullständigt chockad och rädd. Vågar jag åka in till akuten igen om jag skulle få andnöd? Jag kände mig så fruktansvärt kränkt. Vi har ju haft dialoger om att jag har en dödlig sjukdom, men här bestämde läkaren över mitt och min mans huvuden om liv och död, säger hon till Dagens Medicin.

– Hade läkaren frågat hade jag sagt att ja, jag vill bli återupplivad, men inte lagd i respirator, säger hon.

"Slipar på rutiner"

Vid Karolinska vill man inte svara på frågor om enskilda fall.

Chefsläkare Torbjörn Söderström säger att nationella patientenkäten visar att alla sjukhus har utmaningar vad gäller information och delaktighet, och att Karolinska inte sticker ut.

– Vi försöker slipa våra rutiner så att de blir lätta att följa. Vi måste ha bra strategier för att ta reda på om patienten har förstått informationen och vill vara delaktig, säger han till Dagens Medicin.