En kunglig förlovning kommer som ett brev på posten nu när lågkonjunkturen på allvar etablerats i Sverige. Det anser Micael Dahlén, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, som har skrivit boken "Förväntningssamhället".
– Lågkonjunkturens nyhetsvärde har sjunkit och nu vill ha något att se fram emot. Detta är ett typiskt exempel på en  humörhöjare som kan ge effekt på köplusten. Pigga och glada människor är mer benägna att konsumera.

Och ett kungabröllop är precis vad som behövs för att ge svensk ekonomi en efterlängtad draghjälp ur krisen.

Det kommer också att sätta blickfång på Sverige utomlands och ge svenska företag en rejäl skjuts, menar han. Restauranger, modeföretag och musikartister kommer att vilja vara med i det massiva frosseri som drar igång med förberedelserna inför bröllopet. Turismen kommer att öka.

Dahlén drar paralleller till Storbritannien på 80-talet.

– Storbritannien hade sjok av kungabröllop på 80-talet. Det gav enorma skjutsar i turism och handelsbalanser. Alla ville hitta kopplingar på något sätt.

Men Dahlén tycker inte att sommaren 2009 ger en för kort förberedelsetid för bröllopet.
– Nu gäller det att slå ordentligt på trumman och maximera frossandet i förberedelserna. Det bästa vore att fastställa ett datum hyggligt långt fram i tiden. Efter det kommer intresset att sjunka ganska snabbt, säger han.

Du tror inte att ett kostsamt kungabröllop skulle sticka i ögonen på vanligt folk som just blivit av med jobbet?
– Jag tror inte att gemene man gör kopplingar till hur det påverkar den egna plånboken.