Inför söndagens fars dag har köpcentret Sturegallerian på Östermalm mitt i Stockholm dragit igång en kampanj med budskapet ”Please, please him”. 

Läs mer: Lyxgallerian stoppar trosreklam efter kritikstorm

Förutom attiraljer som strumpor och slipsar hoppas gallerian också sälja kvinnounderkläder med texten. 

En bild på lila spetstrosor och väcker nu upprörda känslor på nätet.
– Jag blev först förbluffad och visste inte hur jag skulle tolka den. Först tänkte jag att den riktar sig mot någon som ska tillfredsställa pappa, sen tänkte jag att de kanske var så moderna att de menar att pappa också kan ha trosor, säger Daniel Eskils, som publicerade bilden på Instagram.
– Men nu tror jag tyvärr inte att de är så långt framme. I stället känns det som att Sturegallerian vädrar gamla könsroller.

Bilden sprider sig snabbt, och de ilskna kommentarerna flödar. 

”Härligt att också se hur underkläder återigen är till för att behaga andra och inte dig själv. Önskar denna cementerade idé ska dö ut någon gång," skriver en användare på Instagram.
”Otroligt trist annons,” tycker en annan

Även Rodeo-redaktören Agnes Braunerhielm har reagerat på Instagram:
”Ursäkta, men är ej FARS dag när BARN ger present till sin pappa?”.

I ett mejl till Metro skriver hon: 
”När jag såg affischen var det första jag tänkte på de senaste dagarnas pedofilrättegångar. Trosor till Fars dag, är det något sjukt skämt? Sedan fattade jag att nej, inget skämt, det var Sturegallerians Fars dag-kampanj. De vill tydligen att en kvinna ska erbjuda sig själv som present till far på Fars dag. Den här uppmaningen, "behaga honom", får kvinnor jämt och ständigt höra i media och reklam, och nu ska även Fars Dag handla om att en man – en pappa – ska behagas med en kvinnokropp tydligen… Fräscht.”

Metro har sökte under tisdagen representanter för Sturegallerian. På onsdagsmorgon gav de beskedet till Metro att reklamen skulle dras tillbaka.