Detaljerna i förslaget är fortfarande föremål för en pågående utredning.

– Regeringen vill gå fram med detta, men exakt hur förslaget ska se ut är inte klart, säger Hanna Björnfors, miljöministerns pressekreterare, till TT.

"Hatar lastbilar"

Förslaget får omedelbart mothugg av Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson Anders Åkesson.

– Inga lastbilar åker ju runt i onödan, det är en del av en logik och för att det finns en affär i det. Om jag ska överdriva lite upplever jag det som att Karolina Skog och hennes parti i princip hatar lastbilar och då blir det en irrationell politik. Synsätet blir nästan religiöst – järnhjul på järnvägen är alltid bra och gummihjul är alltid dåligt, men då fungerar inte samhället, säger han.

Centerpartiet menar att en vägslitageavgift skulle slå hårt mot skogsindustrin och företagare på landsbygden som är beroende av att transportera varor utomlands eller till andra delar av landet.

TT: Hur vill Centerpartiet minska långväga transporter för miljöns skull?

– När vi satt i regering har vi bedrivit forskning för att uppnå transporteffektivitet och det stavas längre och tyngre lastbilar. Då uppstår en reduktion av bränsleåtgång. Jag vet inte varför det inte har fullföljts i proposition till riksdagen, säger Anders Åkesson.

Högre i storstaden

I debatten om en eventuell vägslitageavgift har en differentierad avgift diskuterats. Den skulle innebära högre avgifter i storstäder och på hårt trafikerade vägar och lägre avgifter på landsbygden. Hanna Björfors vill dock inte säga något om huruvida en sådan lösning ingår i Karolina Skogs skarpa förslag.

– Vi inväntar den utredning som kommer i december, detaljerna är inte klara.