När Christian Malmström fick en vänförfrågan på Facebook från Swedbank misstänkte han direkt att allting inte var som det ska.

– Jag undrade direkt varför ett så stort företag skulle söka vänskap med privatpersoner, säger han.

Trots sina misstankar accepterade Christian Malmström förfrågningen. Han ville testa personerna bakom bluffen.

LÄS MER: Bedragarnas nya knep – varnar för bedragre

– Jag hade ju på känn att det var en bluff och visste vart det skulle leda, så jag ville bevisa det.

Bara minuter efter att Christian Malmström accepterat förfrågningen fick han ett meddelande från kontot. De påstod att Swedbanks internettjänst låg nere och frågade hur det såg ut för honom.

– De bad mig logga in på internetbanken, men jag skrev att det inte fungerade för mig heller. Då ville de ha mitt personnummer men det kunde de glömma, säger Christian Malmström.

LÄS MER: Internetbank låg nere mitt i julruschen

Även om Christian Malmström snabbt misstänkte att det var en bluff är han rädd att andra ska bli lurade.

– Personerna som håller på med förfalskningar har förmodligen gjort det länge och vet hur de ska gå tillväga för att vara trovärdiga. Meddelandet jag fick var väldigt proffsigt skrivet, hade jag inte vetat om att bluffar förekommer skulle jag lika gärna kunnat bli lurad, säger han.

Bedrägeriroteln i Stockholm är väl medvetna om fenomenet.

LÄS MER: Polisen synade de kreativa smugglares bluff

– Bedragarna ber ofta kunderna att logga in via bankdosan och tar då pengarna som finns på kontot, säger bedrägerisamordnaren Jan Olsson till Aftonbladet.

Han säger också att det är lätt att bli lurad. Bluffarna är väl genomtänkta.

– Det är smart att utge sig för att vara en bank. Det är normalt sett en instans människor litar på.