– Fartyget flyter och är väl balanserat. Vi är extremt nöjda så här långt, konstaterade den ansvarige ingenjören Franco Porcellacchia vid en presskonferens på måndagen.

Det 290 meter långa och 114 500 ton tunga skrovet har lyfts två meter med hjälp av flyttankar. Nu ska skrovet förstärkas med vajrar för att undvika att botten ger vika, innan fartyget bogseras till Genua för skrotning, skriver CNN. Bärgningen inleddes redan i höstas när fartyget rätades upp.

Mångmiljardnota

Arbetet är riskabelt och bärgarna är hela tiden beredda att överge vraket. Notan för hela katastrofen, inklusive skrotning och städning av olycksplatsen, har av rederiet Costa Crociere beräknats till uppåt 15 miljarder kronor. Samtidigt finns risk för att giftiga ämnen läcker och skadar däggdjur i det känsliga Tyrrenska havet, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Costa Concordia, som är dubbelt så stort som Titanic, gick på grund och kapsejsade alldeles utanför den lilla italienska ön Giglio i januari 2012. 32 av kryssarens 4 252 ombordvarande omkom.

Kaptenen stack

Olyckan blev en skandal när det stod klart att kaptenen, 53-årige Francesco Schettino, avsiktligt styrt ur kurs för att underhålla besökare på bryggan, och sedan övergav fartyget mitt under evakueringen. Han står inför rätta anklagad för vållande till annans död men förnekar skuld. Han har i förhör sagt att han "snubblade och hamnade" i en livbåt, enligt tidningen La Repubblica.

De boende på ön Giglio känner lättnad över att fartyget nu bärgas.

– Jag är glad att det flyttas . . . för det ger mig rysningar, säger en öbo till australiska The Age.

Så fort Costa Concordia flyttats återupptas sökandet efter det enda offer som inte hittats, en indisk servitör som ska ha räddat flera passagerare i stället för sig själv.