Tycker du att det är besvärligt att själv byta däck på bilen? Läs igenom dessa fyra steg innan du sätter igång med uppgiften att byta från sommardäck till vinterdäck. Oavsett om du funderar över vilka datum som gäller eller hur du bäst kör med dubbdäck, så finner du svaren nedan. 

Metro Motor i samarbete med Motormännens tidning Motor.

Metro Motor i samarbete med Motormännens tidning Motor.

1. Använd riktig domkraft

Använd en garagedomkraft för att hissa upp ­bilen. Domkraften som kommer med bilen är dimensionerad för ett fåtal nödsituationer och riskerar att gå sönder efter upprepad användning. Innan bilen hissas upp, lätta något på hjulbultarna utan att skruva ur dem. Kontrollera att växel och handbroms ligger i samt att underlaget är plant och kan bära vikten.

2. De bästa däcken bak

Kontrollera rotationsriktningen innan vinterdäcket åker på, den indikeras i regel av en pil på däcksidan. De bästa däcken ska alltid monteras bak då det minskar risken för sladd. Under förutsättning att bilen har antisladdsystem samt att fram- och bakdäck är jämnt slitna kan man montera de eventuellt något mindre slitna däcken fram. Det ger bättre däckekonomi samt något bättre broms-, våt- och slaskegenskaper.

3. Dra åt korsvis

Skruva åt hjulbultarna korsvis, exakt åtdragningsmoment står i bilens instruktionsbok, i regel mellan ­90 och 110 Newtonmeter (Nm). Efter ett par, tre mil har fälgen ”satt sig” mot hjul­navet och bultarna kan efterdras. Glöm inte att också kontrollera däckens lufttryck, det är viktigt. För att kompensera för lägre temperaturer ska i regel vinterhjulen ha 0,2 bar högre tryck jämfört med sommardäck i motsvarande dimension.

4. Så håller vinterdäcken bäst

Kontrollera lufttrycket ­regelbundet. Lågt lufttryck försämrar vägegenskaperna, höjer förbrukningen och ökar däckslitaget. 

Fram- och bakhjul slits inte lika. Inte minst på framhjulsdrivna och tyngre bilar slits framdäcken hårdare än bakdäcken. Byt däck mellan fram och bak efter cirka 500–600 mils körning.

Kör lugnt.  Hård kurvtagning, inbromsningar och accelerationer ­sliter, speciellt på dubbdäck. Under de första 10–15 milen måste dubbdäck köras in mycket försiktigt så att dubben sätter sig.