Har du tänkt på att klockor i reklamen nästan alltid är inställda på tiden tio över tio? Troligen inte, men nu när du vet det blir det säkert svårt att undvika att tänkta på. Men varför är det så? Det tog tidningen New York Times reda på.

Enligt Andrew Block, vice vd för klockåterförsäljaren Tourneau, är visarna satta på 10:10 eftersom det ramar in klockans märke på ett snyggt vis.

Eftersom de allra flesta loggor sitter högst uppe på klockan, alltså straxt under siffran 12, skulle loggan döljas om visarna ställdes på 11, 12 eller 1.

Anledningen till att man inte drar ner visarna och exempelvis ställer dem på tjugo över åtta, menar Susanne Hurni, chef för marknadsföring och reklam på Ulysse Nardin, inte skulle vara lika tilltalande för kunden. En annan anledning till 10:10-inställningen ska nämligen vara att det ser ut som en smiley och då signalerar ett positivt budskap.

►LÄS MER:  Därför får du sendrag – och så kan du undvika det