Håll kan förstöra en morgontur, ett lopp eller i vissa fall en promenad. Plötsligt hugger det till strax under revbenet och smärtan kan tvinga en att ta en kortare paus. Det finns olika teorier om vad det egentligen beror på.

– Den mest troliga teorin är att det beror på irritation i bukhinnan, och eventuellt i ligamenten i buken. Det kan uppkomma när inälvorna studsar, till exempel vid löpning, och det kan innebära större risk om man ätit eller druckit innan aktivitet eftersom bukinnehållet då är tyngre, säger Mikael Mattsson, idrottsfysiolog vid Gymnastik – och idrottshögskolan i Stockholm.

Varför är det så svårt att en gång för alla fastställa orsaken?

– De största problemen är nog dels att nervsignalerna från buken inte är så specifika, vilket gör att man inte kan bestämma exakt varifrån smärtan kommer. Dels att det är svårt att göra mätningar inne i buken, och att man gärna undviker att öppna eller sticka in mätverktyg, i alla fall när det handlar om någonting så milt som håll.

►LÄS MER: Träningsexperterna reder ut: Funkar det att stretcha?

Mikael Mattsson berättar att det mest effektiva sättet att undvika håll är att se till att inte äta eller dricka i stora mängder strax före ett träningspass.

– Man kan också se till att träna upp bukmusklerna så att de blir starkare och därmed bättre på att hålla bukinnehållet stabilt. Dessutom verkar det fungera bra med en ordentlig och stegrande uppvärmning, säger han.

Går det att göra något för att så snabbt som möjligt bli av med håll när man väl har fått det?

– Börja med att sänka farten rejält, eventuellt stanna. Det kan fungera med lugna djupandningar, och att sträcka ut bålen genom böjningar framåt och bakåt.

►LÄS MER: Här är 6 myter om träning