ANNONS
ANNONS
Uppdaterad : 21 juni
- Publicerad : 21 juni

De hade betalat semesterresan – men planet var fullt

Marina Moravcevic och Magnus Larsson skulle åka till Budapest i fredags. Men när de kom till Landvetters flygplats fick de veta att de hade standby-biljetter och att de inte fick plats flyget. ”Jag grät i fredags, hur kan de behandla folk så?”, säger Marina Moravcevic.

Magnus Larsson och Marina Moravcevic fick inte åka till Budapest, planet var fullbokat.

Magnus Larsson och Marina Moravcevic fick inte åka till Budapest, planet var fullbokat.

Privat/Alamy

Foto:

Efter mycket pusslande med sin stora polyfamilj lyckades Marina och Magnus få till en helg då de kunde åka i väg på en weekendresa till Budapest. I slutet av maj bokade och betalade de flyg och hotell via Wizz Air/Wizz Tour, ett bolag som de hittade via de stora bokningssajterna. I fredags klockan 17 skulle planet lyfta från Göteborgs flygplats, Landvetter. 

De checkade via datorn där hemma i Kinnarumma innan de åkte till Landvetter. 

– När vi kom dit stod det att vi inte alls checkat in, så vi fick betala 625 kronor för att checka in manuellt. När allt var klart och betalt fick vi våra boardingpass. Men fick veta att planet var överfullt, och att våra biljetter stod på standby, säger Marina Moravcevic. 

LÄS MER: Då bokar du billigaste flygresan 

Kvinnan i incheckningsdisken sa att Wizz Air brukar överboka, men att det sällan inträffade att passagerare inte fick åka med. Marina och Magnus gick igenom säkerhetskontrollen och ställde sig i kö när det var dags att boarda. Men eftersom de hade standbybiljetter fick de vänta.

– När alla boardat säger personalen i gaten att planet är överfullt. Jag kände tårar i ögonen, jag tänkte på vår resa, på hotellet, på allt. 

De fick erbjudande om att flyga lördag kväll, från Malmö. Något som inneburit att de fått en kortare semester, eftersom de var tvungna att åka tillbaka under måndagen. Så de tackade nej. I stället fick de en blankett att fylla i och skicka in till flygbolaget för att få pengarna tillbaka. 

LÄS MER: Så sparar du tusenlappar på charterresan

I stället för en ledig helg i Budapest fick Magnus och Marina åka hem. De har försökt kontakta flygbolaget, men har ännu inte fått något svar. 

– Det är inte så mycket pengar, men det är själva upplevelsen. Vi får ingen semester, säger Marina Moravcevic.

– Fler ska inte åka ut för det här. Tänk om det varit hela vår familj på åtta personer, varav fem är barn. Hur hade man förklarat det för en sjuåring?

Metro har tagit del av deras resedokument, och ingenstans i bokningen framgår det att de har bokat standbybiljetter. När Metro försöker kontakta Wizz Air visar det sig att de bara har en mejladress dit media kan vända sig. Vi skriver ett mejl till kommunikationsavdelningen, men får inget ett svar. 

Via ett samtal till kundtjänst, som kostar 10 kronor i minuten, uppger en anställd att flygbolaget förmodligen begått ett misstag och överbokat resan från Göteborg till Budapest. Han uppmanar Marina och Magnus att mejla dem för att utreda händelsen. 

LÄS MER: Fler anmälningar mot flygbolagen 

Juristen: Det här har du rätt till om planet är överbokat

”Det händer ibland att flyg är överbokade, men EU-förordningen säger att man har rätt att välja, och man kan få pengar tillbaka”, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket.

Alexander Strömberg. 

Alexander Strömberg. 

Konsumentverket/Öyvind Lund

Foto:

Enligt EU:s flygförordning, som gäller om du flyger från en flygplats inom EU eller när flygbolag från ett EU-land flyger in i EU, har konsumenter alltid rätt till antingen en ny resa eller pengarna tillbaka och kompensation om de nekas ombordstigning på planet. 

– Konsumenter har även rätt till måltider, hotell, transport, få hjälp med telefon och e-post. Sen har man rätt att välja mellan ombokning till ett liknande alternativ som ska gå snarast möjliga dag eller en resa till ett senare datum, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket. 

Dessutom har konsumenter rätt till kompensation, som utgår i från avståndet på resan och vidden av förseningen. Utöver det kan flygresenärer få ersättning för förlorad semester eller missade anslutningar. Bokas flyg och hotell via en arrangör finns det även möjlighet till att få ersättning för mindre tid på resmålet enligt paketreselagen.  

För att undvika att få problem i samband med resan gäller det som resenär att man läser på innan man bokar. 

– Man kan söka på resebyrån eller flygbolaget och se vad som skrivs om dem. Och innan man bokar bör man kontrollera vad som gäller i fall av avbeställning, säger Alexander Strömberg. 

Det är också viktigt att kontrollera kontrollera så att namn, kontaktuppgifter, destination och datum stämmer innan bokningen går igenom. 

På Konsumentverkets sajt "Hallå konsument" finns det mer information. 

ANNONS
ANNONS
X
ANNONS
ANNONS