”Somna med Reinfeldt” hamnade fort på topplistorna i mobilernas appbutiker. I appen fungerar statsministerns politiska budskap som ett sömnmedel för den som har svårt att sova om nätterna. Bakom appen ligger Alliansfritt Sverige.
– Det har gått mycket bättre än vi trodde. Vi hade inte trott att den skulle bli så stor och populär , säger sajtens redaktör Robin Zachari till Metro.

Socialdemokraterna släppte bara dagar tidigare appen ”En jobbigare morgon”, där partiledaren Stefan Löfven, till skillnad från Fredrik Reinfeldt, agerar väckarklocka. Nu står det dessutom klart att Miljöpartiet kommer att skapa en särskild webbredaktion, med uppgift att ta valstriden på nätet.
– Vi rekryterar nu till ett digitalt team som vi ser ska vara snabbfotat och som kan jobba med bildmaterial, filmer och ta till grepp som gör att de frågor folk vill diskutera, ska kunna göras i sociala medier, säger kampanjledaren Emma Rung.

Först ut är sajten Gröna volontärer som ska få väljare att engagera sig i partiets valkampanj. Emma Rung har tidigare jobbat med Obamas återvalskampanj som uppmärksammades just för att den hade så hög digital närvaro.
– Det är klart det finns inspiration där. Men jag tror inte man ska dra för stora växlar på det. Det finns jättestora skillnader mellan USA och Sverige. Det man kan inspireras av är att varje enskild människas bidrag till valkampanjen spelar roll och gör verklig skillnad.

Även under det senaste riksdagsvalet i Sverige använde flera partier appar och sociala medier för att föra ut sitt budskap, men Robin Zachari tror att det kommer att förekomma ännu mer i nästa års val.
– Jag är ganska övertygad om att det här kommer att bli vanligare, om man ser att någon gör något som blir framgångsrikt. Men det viktiga är att ha en idé som är kul. Det kommer säkert att komma massa appar till valet som kommer att vara värdelösa.