I en ny reklamfilm och via hashtaggen #vadblevdet ifrågasätter barnklädsföretaget hur stereotypa flick- och pojkroller än i dag reproduceras genom färger och kläder.

Budskapet är att det är barnet som spelar roll, inte det biologiska könet. 

"Som ni vet är genusfrågan viktig för oss på Villervalla. Något som bl.a. speglas i vårt färgglada sortiment där unisex alltid är centralt. Nu har vi även producerat en film för att visa var vi står. Var står du?", skriver VD Hanna Håkansson på företagets Facebooksida.

Reklamen har nu berört och hyllats av många.

"Gud vilken underbar reklam, jag fick tårar i ögonen", "Jag är så glad och så oerhört tacksam för att ni gör det här så tydligt", "Underbart! Helt underbart!", är några av kommentarerna till det uppladdade Youtube-klippet.

Varför vi delar upp kön och iklär barn olika könsroller är en svår fråga, säger Hillevi Ganetz, medie- och genusforskare vid Stockholms universitet.

– Det är väl så banalt helt enkelt att vi gör som vi alltid har gjort. Det är de här upprepningarna, slentrianterna som präglar det mänskliga livet. Om någonting har sagts tillräckligt många gånger så blir det så naturliggjort att det är svårt att de att det kanske är något man borde överväga, ifrågasätta och kritisera, säger hon till Metro och fortsätter:

– Och kön har ju historiskt sätt varit en väldigt viktig uppdelning av människor, likaväl som klass och så vidare, säger hon till Metro.

Hon menar att det är mycket som inte är självklart, som bör ifrågasättas.

– Och det verkar ju den här reklamfilmen göra just på området kön, men det finns som sagt andra såna här slentrianer som behöver ifrågasättas.

Här kan du se filmen: