Partillebaserade Ace Online var med i TV 3:s ”Insider” 2008, eftersom flera småföretagare ansåg sig ha blivit lurade av dem. Tre år senare använder de sig av samma metoder, enligt flera företagare som Metro har pratat med. Ace har polisanmälts flera gånger.

– Ace ringer upp nystartade företag och erbjuder en gratis hemsida mot att Ace får använda dem som referens. Många får antingen en dålig hemsida eller ingen alls – men måste ändå betala, säger Angela Hultgren, en av ett 30-tal företagare som har gått samman för att stoppa Ace.

– Vårt långsiktiga mål är att få till en lagändring. Till exempel något som liknar distansköpslagen, säger Nadira Winbladh på Juristjouren, som har bildat ett team för att hjälpa de drabbade.
Juristjourens chefsjurist, Svante Brunnberg, tipsar alla som anser sig blivit lurade att bestrida fakturorna:

– Ju fler som bestrider, desto bättre. Det handlar om ett par tusen kronor man riskerar att få lägga ut om det går till rättegång, säger Svante Brunnberg. För man märker på mejlen att de här personerna är extremt medvetna om hur rättssystemet ser ut. Och de kontaktar småföretagare – gärna med utländsk bakgrund.

Andreas Eriksson, vd för Ace, menar att företagarna som var med i ”Insider” ljög. Vidare berättar han att företaget försöker förbättra sig.

– Vi har över 4 000 kunder och om vi säger att tio procent är missnöjda så är ju inte det särskilt många. Men det är ju de som syns och hörs.

Svensk Handel: En fråga som har hög prioritet

Varje dag tar Svensk Handel emot hundratals samtal från företagare som säger att de har fått bluffakturor.

– Det här är en fråga som har hög prioritet hos oss, säger Svensk Handels säkerhetschef Magnus Kroon. Vi har en bransch-överenskommelse om regler vid telefonförsäljning mellan företagare, men tyvärr är det inte alla som accepterar den.

Enligt Svensk Handels bedömning betalas 1,2 miljarder kronor till blufföretagen varje år.

– Bluffakturor uppfyller alla tre kriterier för att vara ett framgångsrikt brott. Förutom att de tjänar mycket pengar på det här så är det låg risk att åka dit – och om man åker dit är straffet lågt.

Magnus Kroon tipsar företagare som blir uppringda av försäljare och är osäkra att be om att få ringa tillbaka. Den som får en faktura för något den inte har accepterat bör bestrida fakturan, tycker