Sommaren har hittills inte bjudit på särskilt varmt och strandvänligt väder, vilket naturligtvis också sätter sina spår i handeln. Strandcaféer och glassbarer gynnas knappast av att regn och låga temperaturer har dominerat hittills, men finns det någon annan som gör det?

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, tror definitivt att vädret påverkar handeln, och att det kan finnas vinnare när solen lyser med sin frånvaro.

– De som har den viktigaste perioden på sommaren är byggvaruhus och färghandlare, det är klart att de vill att det ska vara bra väder så att folk kan måla och fixa vid sommarstugan. Men å andra sidan, om det har varit svalt ganska länge kanske hushållet lägger om planerna till hemmafix, målar väggarna inomhus i stället. Så jag tror inte att det behöver vara så dåligt för dem.

Andra varor och företag som går extra bra vid dåligt väder är till exempel resebolag och tillverkare av regntak och markiser. Elektronikbranschen räknar inte sommaren som den bästa perioden, enligt Jonas Arnberg, men han menar att dåligt väder på sommaren kan vara gynnsamt för dem.

– Om det är dåligt väder kan de vara vinnare, då kan konsumenternas pengar gå från till exempel sportkläder över till elektronik. Vi har en förmåga att göra av med de pengar vi har, nu köper vi bara annat.

Sommar – då är det rea i bostadskön

På elektronikvaruhuset Siba håller man med om att vädret förmodligen påverkar försäljningen.

– Det kan säkert finnas kopplingar mellan vädret och försäljning, men det är jättesvårt att säga vad förändringar i försäljning beror på. Det kan ju vara så att vi har aktuella kampanjer eller annat som lockar till mer eller mindre försäljning också, säger Nora Ay, informationsansvarig på Siba.

Metro har jämfört Siba:s försäljning under helgen den 6-7 juni, som var kall och stundtals regnig på många håll i landet, med helgen den 4-5 juli, som var årets hittills varmaste helg. Trots att Siba hade en kampanj under juli var ändå siffrorna för den kalla helgen i juni betydligt mer positiva.

– Jag blev lite förbryllad faktiskt, det var närmare 30 procent högre försäljning under helgen i juni i snitt i landet. De tio artiklar som sålde bäst var ungefär desamma mellan de två helgerna, men placeringen på listan skiljer sig, säger Nora Ay.

Till exempel var AC-anläggningar och fläktar ”mycket mycket” vanligare under den varma helgen, medan det såg ut att vara vanliga artiklar som till exempel mobiltelefoner som dominerade när det var kallare.

Det innehåller GB-glassarna egentligen: "Så onaturligt det kan bli"