Derek, 27, vann nyligen budgivningen på sin lägenhet i Stockholm, som medlades av en stor mäklarfirma. Nu har han anmält firman till Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd (FRN), då han misstänker fusk.

 – Jag ville egentligen vänta med att meddela medierna. Men när jag läste om att många blir lurade av sina mäklare förstod jag att sådant här är ganska vanligt, och därför ville jag kontakta er nu, säger Derek.

I sin anmälan skriver han att det började med att mäklaren meddelade att någon har lagt 2 090 000 kronor för lägenheten. Derek höjde då till 2 300 000.

Efter samtal med säljaren hörde mäklaren av sig igen och meddelade att affären kunde gå i lås om Derek erbjöd 2 500 000, vilket han gick med på.

Därefter skedde något märkligt, menar Derek.

 – Då fick jag ett sms där mäklaren skriver att någon har lagt 2 525 000, vilket tvingade mig att höja ytterligare 35 000 för att vinna budgivningen.

Efter att det vinnande budet har lagts får Derek ett sms som bekräftar budet. Det är det första meddelandet han får av den typen, resten av budgivningen har endast skett muntligt över telefon.

Men när Derek fick se budlistan vid kontraktskrivningen anade han att något var fel, eftersom listan inte stämde överens med vad han hört över telefon. Han kontaktade därför personen som, enligt mäklaren, sades ha lagt det näst högsta budet. Det visade sig att hon inte alls lagt det. 

– Det känns som att mäklaren försöker täcka över allt utan att erkänna att de har gjort fel, säger Derek.

Nu har han alltså anmält händelsen till Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) i ett försök att få pengarna tillbaka. 

– Jag måste alltså slåss för att få tillbaka mina pengar när de har gjort fel.

Metro har tagit del av hela anmälan till FRN, och även kontaktat mäklaren som jobbar för en stor aktör i Sverige.

– Jag känner till fallet. Det är under granskning nu hos Fastighetsmäklarnas Reklamationsnämnd, så jag får inte uttala mig i fallet från min lednings sida, säger mäklaren.

Från ledningens sida vill de inte heller ge några ingående kommentarer om fallet.

"Kunden och vi har lite olika syn på det inträffade och om vårt agerande vållat någon ekonomisk skada, och i så fall hur stor den är. Om FRN beslutar att vi skall ersätta kunden talar allt för att vi kommer att följa deras beslut. Vi tycker alltid det är olyckligt när vi har en missnöjd kund, oavsett anledningen till det", skriver en representant ur firmans ledning i ett mejl till Metro.

LÄS MER: Mäklaren: "Mer än varannan mäklare fuskar med budgivningen."