Att tänka på som förälder

Cykeln
– Det fanns mycket funktionsfel på cykeln som orsak i min rapport. Allt från att styret hoppade av till kedjan gjorde detsamma. Som förälder är det nog bra att se över barnens cykel med jämna mellanrum och även se över bromsarna.
Prata
– Det fanns andra fall där de cyklade till skolan med en påse och den åkte in i framhjulet, så att prata om sådana typer av risker är viktigt. 
Hjälm
– Hjälm är också en väldigt bra åtgärd och det kanske är särskilt svårt i åldersgruppen 15-16 år. 

Att ens barn råkar ut för en olycka är en av de värsta mardrömmarna för en förälder.
Förra året råkade 2 229 barn ut för en cykelolycka och tvingades uppsöka akutsjukvård, varav 1 626 var lindrigt skadade, enligt Trafikverket.

Samma myndighet har tidigare skrivit en rapport som visade att 2011 tvingades 2 230 barn, 0-17 år, att uppsöka sjukvård på grund av en cykelolycka.
Bland de vanligaste olyckstyperna återfinns halka (264), cyklat omkull utan förklaring (728), cyklat omkull med förklaring (461), manöverproblem (143) och broms (66). Inte sällan kan cykeln vara en förklaring till olyckan.

– Som förälder är det nog bra att se över barnens cykel med jämna mellanrum, säger Mats Gummesson som är utredningsledare och planerare på Trafikverket och som skrev rapporten.

►LÄS MER: Tänk på det här när du ger ditt barn månadspeng

På 1970-talet publicerade Stina Sandels en forskning som fick internationellt genomslag. I den slog hon fast att barn inte kan cykla i måttlig trafik på egen hand förrän i 12-årsåldern.

– Tidigare hade man idén om att det går att träna barn att hantera trafiksituationer. Men effekten av hennes forskning blev att vi insåg att vi inte bara kan anpassa barnen till trafiken, utan trafiken måste också anpassa sig efter barnens förmåga, säger Mats Gummesson.

Det finns inga specifika regler för föräldrar som cyklar med barn, men vad ska man tänka på för att minimera riskerna att ens allra käraste råkar ut för en cykelolycka? Forskning visar att barn inte kan tränas över deras mognadsnivå och att de således inte kan ta de korrekta besluten i alla lägen.

►LÄS MER: Så många skadas i trafiken – av mobiler

– Det som mognas sist i hjärnan är omdöme och risktagande och det kan man relatera till unga bilförare i trafiken som tycker om att ta stora risker. Så att tänka sig att en 9-åring ska hantera svåra trafiksituationer är inte görligt, säger Mats Gummesson.

– Om det är yngre barn som ska cykla till skolan så är det jättebra om en förälder cyklar med.