Så här säger Livsmedelsverket om energidrycker generellt:

"Om energidrycker är farliga beror på. Om man dricker dem i måttliga mängder är de inte farliga. Det visar många undersökningar.

De flesta energidrycker innehåller relativt mycket koffein, ofta finns lika mycket koffein i en burk som i en kopp kaffe, men det finns drycker som innehåller mycket mer koffein. Dricker man mycket av dem kan man riskera att uppleva mycket obehagliga koffeinfeffekter.

Men dricker man energidrycker samtidigt med alkohol, kan koffeinet i dryckerna göra att man blir mindre medveten om hur berusad man är. För de som på grund av sjukdom måste äta en kost där mängden protein är begränsad är det vara viktigt att veta att energidrycker innehåller en relativt stor mängd av en aminosyra, taurin."

KÄLLA: Livsmedelsverket.se

Anki Sundin.

Anki Sundin.

Malin Carlsson

Foto:

Energidryck är ett vanligt inslag i matbutikerna och de varianter som marknadsför sig som hälsosamma, sockerfria och perfekta till både träning och vardag är många. 

– Så länge vi som konsumenter vet vad de innehåller och det innehållet rimmar med vad vi vill stoppa i oss, så är det upp till var och en huruvida man vill dricka det eller inte. Det jag dock kan reagera över är när produkter ska framstå som mer ”nyttiga” än motsvarande övrigt sortiment genom att till exempel vara berikade med vissa vitaminer, säger Anki Sundin, näringsfysiolog med MBA från Handelshögskolan i Stockholm.

LÄS MER: "Studie: Energidryck kan leda till tyngre missbruk”

Hon menar att det kan vilseleda konsumenten och få oss att tro att det är lika bra som ett ”vanligt” livsmedel som innehåller dessa vitaminer.

– Sedan är det väl ingen hemlighet att det bara är ett fåtal näringsämnen som tillverkarna faktiskt får påstå någon effekt av. Resten av listan utgörs inte sällan av ämnen som i första hand ska imponera på konsumenten genom att verka lång och genomtänkt utan att egentligen ha något med den faktiska effekten att göra.

Anki Sundin säger att essentiella aminosyror är viktiga i samband med träning eftersom de står för den muskelbyggande effekten. Men man måste inte ta dem vid en viss tidpunkt, även om det ofta är den upplysningen som står på energidrycken. 

– En energidryck som piggar upp kan så klart vara bra för att öka prestationen under träning, öka vakenheten om man känner sig trött och inte kan vila just då och liknande. Vi ska dock vara medvetna om att det i första hand är koffein i en energidryck som ger den uppiggande effekten.

LÄS MER: "Nej, din energidryck innehåller inte tjursperma"

Så, hur står sig egentligen energidryck till vanligt kaffe?

– Eftersom det i första hand är koffeinet i energidrycker som står för den effekt som man får – uppiggande, ökad koncentrationsförmåga, ökad träningsprestation – så skulle jag säga att de ligger i nivå med kaffe ur ett koffeinperspektiv under förutsättning att vi jämför samma mängder. Men faktum är att kaffe är en mycket viktig antioxidantkälla också för den som dricker kaffe, så det är en mer näringsrik dryck på många sätt. För den som också har en hyfsad skvätt mjölk eller sojadryck i också blir kaffe ännu mer näringsrikt, säger Anki Sundin. 

Se Anki Sundins kommentarer till sex stycken populära och sockerfria energidrycker nedan!