Tillsatt socker finns i dag i majoriteten av alla halvfabrikat och färdigrätter, i såväl frukostmatvaror som middagsrätter till söta desserter. Svenskar ligger i topp när det gäller godiskonsumtion i världen. Men trots att sockret kan vara skadligt för kroppen har många svårt att dra ner på det söta.

Men har du väl har bestämt dig för att köra sockerfritt, finns det flera hälsofördelar att se fram emot.

– Du håller aptiten i schack. Sockret går snabbt ut i blodet och gör dig pigg en kort period, sen får man i stället en dipp vilket kan ge dig humörsvängningar och trigga igång ett sug som gör att du äter mer och kan öka i vikt, säger Sofia Antonsson, dietist på IBSfri.

►LÄS MER: Experten: Så blir du av med ditt sockerberoende

Näringsbrist är också en risk om man har en sockerrik kost, vilket beror på att socker saknar viktiga vitaminer, mineraler och fibrer.

–  Det är tomma kalorier i socker, därför får du oftast i dig mer näring när du skär ner på det. Viktigt är då att äta en varierad kost med protein och nyttiga fetter som till exempel nötter, avokado, lax , ägg, skinka och mejeriprodukter .

Personer som äter mycket socker löper också högre risk att drabbas av hjärtsjukdomar.

–  Sockerintaget tillsammans med fettintaget är en bidragande orsak till folkhälsosjukdomarna. Minskar man på sockret kan man därför minska sina riskfaktorer , men andra faktorer kan också spela in.

►LÄS MER: Mätning: "Chockerande" mycket socker i latten från Starbucks

En kost med mycket socker kan generera inflammationer i kroppen och störa vår tarmflora vilket längre sikt kan skada immunförsvaret och leda till orkeslöshet och depression.

– Inflammationerna kan påverka våra hormonnivåer och nivåer av serotonin negativt vilket påverkar vårt humör. Därför blir du oftast piggare och gladare av att dra ner på sockret.